Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-17 19:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/infor-sarskilda-hastighetsgranser-vid-farthinder/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Inför särskilda hastighetsgränser vid farthinder”

Foto: Jan E Carlsson

Fartgupp är en styggelse. Men om de ska finnas borde särskilda hastighetsskyltar sättas upp som varnar bilister som närmar sig. En sådan varning till bilister behövs särskilt i mörkerskörning, skriver läsaren Rolf Hägglund.

Rätta artikel

Ett fartgupp är ingen ”trafiksituation” som Erland Janzon skriver i ett svar på min insändare om farthinder. Det är som ett potthål som borde lagas, fast tvärtom. 

En trafiksituation som kräver fartanpassning däremot är två mammor med barnvagnar och lösspringande barn, farbrorn från granngatan med rollator och kopplad hund på sin dagliga runda, hanverkarens parkerade skåpbil som upptar halva gatan, våryra barn med boll eller skateboard - och så vidare.

De är levande varningsskyltar som kräver och får fartanpassning. Därför kör jag till och med högst 25 kilometer i timmen för att ha maximal marginal på gatan hemmavid. 

Ett fartgupp är en (ofta oskyltad) tillverkad vägskada som är obehövlig, potentiellt skadlig och feltänkt när jag kommer hem från ett sent jobb klockan 23.30 på kvällen, när det är minus 10 grader och alla människor är inomhus.

Om gatan är skyltad med en hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen borde dessa gupp få en egen skylt med max 10 eller 15 kilometer i timmen för att varna vid dålig sikt och hindra tvära inbromsningar.

Det är ju skillnad i synlighet på en decimeterhög asfaltsträng och människor i rörelse.