Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 02:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/infor-skoluniformer-for-att-minska-utanforskapet/

DN Åsikt

DN Åsikt. Inför skoluniformer för att minska utanförskapet

Japanska skolbarn vid shintohelgedomen 2017. Foto: Jessica Gow/TT

Ett införande av obligatoriska skoluniformer skulle minska utanförskap och stök i skolan. Det skulle också kunna bidra till bättre sammanhållning och studiero än vad vi har i dag. Det skulle troligen också leda till minskad mobbning.

De flesta skolor stora problem med mobbning och disciplin. Det leder ofta till dåliga betyg och i förlängningen tragiska människoöden. Samhällsklyftorna ökar i snabb takt samtidigt som mobbning och utanförskap frodas i det land vi en gång lärde oss att älska.

I en artikel i tidningen Doktorn redogör forskaren Karin Hellfeldt vid Örebro universitet för sambandet mellan elevers olikheter och mobbning. Ofta handlar mobbning om psykisk tortyr med fokus på avvikelser. Hellfeldt framhåller att alla skolor bör bilda elevgrupper där man arbetar med ”(...)budskapet att alla är lika värda oavsett olikheter”.

Trots att de flesta svenska skolor i dag arbetar hårt för att eleverna ska acceptera olikheter har man inte kommit tillrätta med mobbning. Trots kunskap om att skoluniformer avsevärt ökar sammanhållning och minskar risken för mobbning har man duckat fullständigt för frågan.

Skoluniformer suddar ut de flesta visuella klasskillnader. Barn till föräldrar som inte har råd med dyra märkeskläder eller har dålig klädsmak, får vistas i skolpliktens korridorer på samma utseendemässiga villkor som barn till ekonomiskt oberoende föräldrar om man inför skoluniformer.

Eleven Rasmus Andersson säger i en artikel i Göteborgs-Posten att “svensk skola och dess elever hade mått bra av skoluniform – på flera olika plan”. Andersson understryker att förutom mobbning skulle ett införande av skoluniformer troligtvis ge ett mer strikt och ordnat klimat i klassrum och korridorer. Han betonar vidare att “lydnaden, respekten och disciplinen har försvunnit i svensk skola. Den måste komma tillbaka”.

Föreningen Friends skriver på sin webbplats  att den mobbning som sker i år kommer kosta samhället totalt 17,5 miljarder kronor de kommande 30 åren. Det motsvarar 35.800 årslöner för en genomsnittlig lärare. I sin kalkyl tar man bland annat upp kostnader för kommuner, landsting, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och rättsväsendet. Med detta i fokus så är det mycket märkligt att makthavarna har prioriterat bort en lag om obligatoriska skoluniformer i alla svenska skolor, eftersom ett sådant beslut sannolikt skulle minska mobbningen avsevärt.

Flera källor vittnar om att en del elever initialt är emot ett införande av skoluniformer. I de flesta fall försvarar man sin ståndpunkt med den personliga integriteten. Detta tas bland annat upp på hemsidan skoldagarna.se. I Sverige råder emellertid skolplikt för grundskolan, ett tvång som uppenbarligen får vissa elever att känna sig kränkta, i alla fall om man likställer det med färsk statistik om skolk från Skolverket.

Vilket samhälle bygger vi om man hela tiden ska rätta sig efter några lättkränkta individer? Det är samhällets ansvar att skapa de bästa tänkbara förutsättningarna i en skola som man enligt lag är tvungen deltaga i. Att inte införa skoluniformer blir kontraproduktivt mot skolplikten då en elev som mår bra i skolan skolkar mindre än en som mår dåligt.   

Stefan Jakobsson, skolpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna, har sagt att han personligen vill se ett införande av skoluniformer. Tyvärr har Stefan Jakobsson misslyckats att få med sin partiledning.

Ett parti som vill se ett införande av skoluniformer på prov är Kristdemokraterna. Erik Slottner, KD-gruppledare i Stockholms stad, har till Svenska Dagbladet sagt att “det är mycket prat om att skolorna blir allt mer segregerade och att skolorna i många ytterstadsområden inte lyckas lyfta trots att de får mer pengar än andra skolor”.

Det Slottner sätter fingret på är en mycket viktig fråga. Vi måste tillsammans verka för att få en bättre jämlikhet i skolan och det satsas på tok för mycket pengar på fel hästar i dom här sammanhangen. Trots att man skyfflat in skattemiljarder i utanförskapsområden och problemskolor ökar klyftorna.

Sett till detta tror jag att en del i lösningen för att stävja utanförskap och mobbning och samtidigt öka sammanhållning och studiero är obligatoriska, statssubventionerade skoluniformer till alla elever i grundskolan och gymnasieskolan. Det har vi råd med, eller snarare sagt så har vi inte råd att avstå obligatoriska skoluniformer.