Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-19 08:24 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/inratta-ett-snabbspar-for-larartalanger/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

”Inrätta ett snabbspår för lärartalanger”

Foto: Lotta Härdelin

Om några år saknas över 70.000 lärare. Ett snabbspår för obehöriga lärare som visar stor talang vore ett bra komplement till akademisk utbildning. Det skulle bidra till att lösa lärarbristen, skriver läraren Elias Glaveby.

Att lärarens roll för elevers kunskapsinhämtning är avgörande finns det mängder med studier som visar. Skolans viktigaste tillgång är dess lärare. Detta gör Skolverkets rapport om den framtida lärarbristen än mer skrämmande. Skolverket beräknar att det inom några få år kommer att saknas över 70.000 nya lärare, förskollärare och fritidspedagoger. Den efterföljande perioden visar inte någon ljusning

För oss som verkar inom skolan är detta ingen nyhet, tvärtom. Under många år har vi uppmärksammat och larmat om detta. Till vår bestörtning har våra rop på hjälp i mångt och mycket lämnats obesvarade. Det har varit upp till oss själva att lösa problemet; att lappa och laga, trolla med knäna eller helt enkelt jobba mer och hårdare. Effekten har blivit att skolans behöriga lärare utnyttjats hårt, med fler undervisningstimmar, fler administrativa bördor och mindre tid för reflektion och återhämtning. I andra fall har skolan valt att ta in obehörig personal för att täcka upp de vakanser som egentligen ska bemannas av behöriga lärare. 

I de flesta fall är båda dessa lösningar skadliga för skolan. Men det finns undantag. Ibland, även om det inte är ofta, uppstår situationen att du snubblar över en guldklimp. Kalla det råämne, talang eller vad du vill. Det är när en obehörig kandidat, visar sig besitta den där råtalangen för läraryrket som är så svår att beskriva.

Efter att ha varit verksam inom den svenska skolvärlden har jag erfarenhet av mötet med dessa talanger. Vad jag har mindre erfarenhet av är hur man förvaltar denna råtalang. Förutom att tipsa dem om att söka lärarutbildningen har alternativen varit få. Men att söka till lärarutbildningen har visat sig vara föga effektivt. Det skulle inte bara ta talangen bort från klassrummet under minst tre års tid. Det är inte heller helt självklart att talangen har behörighet eller förmåga att genomföra en akademisk utbildning. 

Jag föreslår i stället ett annat alternativ. Inrätta ett snabbspår för unika lärartalanger. Personer som uppvisar en talang för läraryrket ska genom rekommendation ges möjlighet att avlägga att lämplighetstest av finländskt snitt för att se om de skulle klara att genomföra ett specialupplagt program.

Om personen klarar testet kan ett talangprogram upprättas. Studenten tilldelas en handledare som har rätt att examinera lärarstudenter. Tillsammans hittar handledaren och studenten en skola, förslagsvis den skola som rekommenderat studenten, där studenten blir anställd på 80 procent, fyra dagar i veckan för att undervisa. Veckans femte dag använder studenten till studier tillsammans med sin handledare.

Mitt förslag till lösning av problemet är på inget sätt heltäckande. Det ska inte ses som ett konkurrerande verktyg till akademisk utbildning. Lärarutbildningen är viktig och bör stå för den stora massan av utbildade lärare. Förslaget om talangprogram ska ses som ett komplement, ett verktyg bland flera, i den verktygslåda som ska användas för att mota personalförsörjningsproblemet inom skolan i grind. 

DN Åsikt 8 november 2018 kl 05

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.