Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-25 08:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/jarnvagsnatet-rasar-medan-man-drommer-om-framtiden/

DN Åsikt

DN Åsikt. Järnvägsnätet rasar medan man drömmer om framtiden

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Medan kontaktledningar faller ned, rälsbrott uppstår och växlar går sönder sitter regeringsledamöter, riksdagsmän och kommunalpolitiker och drömmer om en höghastighetsbana som kanske kan stå färdig om 25-30 år. Den svenske järnvägsresenären kan inte vänta i 25 år på att dagens tågkaos löses.

Man får intrycket att det är en modern version av sagan om ”Kejsarens nya kläder” som utspelar sig framför oss. En gigantisk investering i ett nytt stambanenät samtidigt som medel saknas för det nuvarande, hårt nedgångna järnvägsnätet.

En hel del av skulden för detta måste man lägga på förslagsställarna som tydligen inte heller har begripit att det inte bara finns fördelar utan också nackdelar. Exemplen på nyttoberäkningar är oändliga men avsaknaden av konsekvenserna för alla de som hamnar bredvid de fåtal stationer som kommer att byggas saknas helt. Här finns exempel på kommuner som med hull och hår arbetar för projektet men som aldrig kommer att få ett stopp i den egna kommunen. Vad är nyttan i det fallet? Att se ett tåg rusa rakt igenom kommunen blir inte ens en turistattraktion.

Vi har dagligen tågkaos i det här landet. Förseningar är snarare regel än undantag och i de flesta fall hänger problemen ihop med bristande underhåll. I scenariot framgår att det är enbart persontrafik som skall trafikera höghastighetsbanan. Ett höghastighetståg framfört i 350 km/h och ett regionaltåg i 250 km/h. För att fylla dessa tåg med resenärer förutsätts att den interregionala trafiken försvinner från södra stambanan och att den i framtiden enbart utgöra matartrafik till höghastighetsbanan och ökad godstrafik. Den hårt nyttjade södra stambanan får ytterligare belastning och fler tåg samtidigt som navet man hänvisas till ligger på den enkelspåriga kust- till kustbanan. Hur man i riksdagen skall få den här ekvationen att gå ihop är obegriplig. Det betyder att man samtidigt med en jätteinvestering i höghastighetsbanan måste få fram pengar till det alltför nedgångna stamnätet. Och ändå blir restiden till storstadsområdena längre än vad den är idag. Det kan också påpekas att södra stambanan sedan länge har förberetts för 250 km/h.

Hela projektet är en urbanisering av Sverige. Det är storstadsområdena som gynnas och ett fåtal större orter får en liten släng av sleven. Den tillväxt som man så innerligt beskriver i nyttoberäkningarna sker naturligtvis på övriga landets bekostnad.

Vi har varit en liten grupp som försökt analysera och konkretisera projektet höghastighetsbanan och gjort följande slutsats. Resenären är nöjd med om tåget kommer och går enligt tidtabellen. De ser därför att en lösning är att nuvarande järnvägsnät får en ordentlig upprustning så att man under de kommande 25 åren kan färdas tryggt och säkert på järnvägen. Med tillkomsten av ett tredje spår längs södra stambanan skulle man relativt enkelt kunna nå samma hastighet som man erbjuds i höghastighetskonceptets regionaltågtrafik dvs 250 km/h.