Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-21 11:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/kollektivtrafiken-maste-fungera-i-hela-stockholm-lan/

DN Åsikt

DN Åsikt. Kollektivtrafiken måste fungera i hela Stockholms län

En av Storstockholms lokaltrafiks stomlinjebussar. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trafikläget i Stockholm län är katastrof, inte minst vid Slussen. En fungerande busstrafik går inte ihop med att göra vägar smalare när cykelbanor byggs ut. Nu måste de som styrande inte bara tänka på cyklister, utan alla som åker kollektivt i Stockholms län.

Det verkar som om det bara är innerstaden som räknas till Stockholm. Förorterna i Stockholms län är förbisedda, åtminstone ur trafiksynpunkt.

Jag bor två och en halv mil utanför stan. De som cyklar därifrån är 90 procent män på racercykel, oftast i 35-40-årsåldern.

Själv åker jag kollektivt. Bilen är inget alternativ eftersom framkomligheten är bedrövlig. Jag kan inte cykla hela vägen fram och tillbaka för att jag helt enkelt inte orkar rent fysiskt. Men jag måste också, liksom alla som bor utanför tullarna, kunna ta mig fram på ett rimligt sätt. Kollektivtrafiken måste vara ett bra och trevligt alternativ. Som det är nu är det ofta ståplats hela färdvägen som varar i cirka en timme.

Jag läste att i en undersökning för ett tag sedan att kvinnor var mest negativa till trafikläget i Stockholm. Det är inte så konstigt eftersom det ofta är kvinnor som åker hem på eftermiddagen i rimlig tid för att hämta barn, laga middag och så vidare. Att då resvägen (även kollektivt) tar orimligt lång tid är inte okej.

Jag passerar Slussen varje dag och går upp i ottan för att inte fastna i alla bussköer eller myllra mig upp bland tusentals människor som trängs där.

Mina barn är stora så det funkar att gå tidigt, men om man ska sköta en hel del logistik på morgonen kan vägen till jobbet bli ett elände när man fastnar i en busskö på Stadsgården i en halvtimme eller mer.

Nu ska även Västerbron smalnas av. I stället borde möjligheterna att åka kollektivt förbättras, och då hjälper inte smalare vägar till. Anordna bussfiler i högre grad i stället. Kollektivtrafiken blir lidande, det som borde vara prio ett och som dessutom oftast använder miljövänliga bränslen.

Planer som finns på att stänga av körfält på Stadsgården och Vasagatan är helt vansinnigt när Slussen redan är ett kaos. Jag tycker att det är rimligt att man ska kunna ta sig till Slussen och Centralen på ett någorlunda lätt sätt även om man inte kan gå eller cykla – det vill säga taxi och bussar måste kunna ta sig fram.

Vilka är det som bestämmer? Är det bara Miljöpartiet som lagt beslag på trafikfrågorna? Till Lidingö har det nyligen byggts en autostrada, vilket inte varit ifrågasatt – eller?

Det är bra att öka framkomlighet på alla sätt, men gör ingen liten skyddad oas i innerstan och försvåra för oss i ytterområdena.

Samarbeten mellan Stockholms stad och övriga kommuner i Stockholms län när det gäller kommunikationer är mycket önskvärt, eftersom de som nu verkar ha mest att säga till om är de som styr i Stockholms stad. Bättre och fler infartsparkeringar är också något som skulle underlätta resandet.

En annan mycket viktig sak är utryckningsfordonens framkomlighet. Har man räknat på antal förlorade liv när en ambulans inte kan ta sig till ett hjärtstopp eller liknande eller när polisen inte kan förhindra pågående våldsbrott?

Att man pluggar igen hela innerstan gör att trafiken förflyttas till andra delar, så långt från city som det går. Att förskjuta problemet drabbar bara andra människor än de som bor i innerstan.

Lägg tyngdpunkten på kollektivtrafik med miljövänliga bränslen och gör livet lättare, inte bara cyklister, så att de kan ta sig fram på ett säkert sätt. Tänk större i dessa frågor och sök lösningar som gäller hela länet.