Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 18:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/konsten-hotas-av-akademisering/

DN Åsikt

DN Åsikt. Konsten hotas av akademisering

Konstteori är för konstnären som ornitologi är för fåglarna.

Rätta artikel

Att framställa betydande konstnärliga verk är ingenting som kan läras ut i skolan. Strandberg skriver, att många av samhällets allra största kreativa begåvningar inte identifieras av utbildningssystemen på grund av att det inte går att lära ut det som ännu inte finns. Så sant. I skolan kan man lära sig ett hantverk, stimuleras och stöttas i sin roll som konstnär – men kreativitet är ingenting som kan läras ut. Många av våra mest betydande och nyskapande konstnärer saknar konstnärsutbildning.

Under senare tid har frågan om konstnärernas utbildning vid konsthögskolorna debatterats (se  www.omkonst.se, som är ett forum för konstkritik på nätet). Debatten har bland annat gällt den så kallade Bolognaprocessen, som syftar till att standardisera och göra alla utbildningar i EU jämförbara och att integrera även konsthögskolorna i samma strukturer som de som exempelvis utbildar ekonomer, ingenjörer och läkare. Studenterna skall inte bara lära sig måla, skulptera, göra film etc, de skall kunna doktorera och beträda en akademisk karriär. Man skall också ägna sig åt forskning av den egna verksamheten och skriva avhandlingar om densamma.

Som utomstående betraktare slås jag av det "navelskådande” och ”svansen viftar med hunden”-syndrom som verkar ha drabbat den högre konstnärliga utbildningen. Utbildningen verkar mera syfta till att leverera akademiker anpassade till EU:s regelverk för högre utbildning än att främja det svenska samhällets behov av konstnärer.

Konstteori är för konstnärer som ornitologi är för fåglarna, har någon sagt. Studenterna skulle sannolikt, i sin utveckling till konstnärer, vara mera betjänta av vilken annan  utbildning som helst utom just ”navelskådande”.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Erik AnderssonEfter att ha jobbat som management- och IT-konsult i 35 år sadlade jag om till konstnär för drygt tio år sedan. Vid sidan av mitt eget konstnärliga skapande har jag intresserat mig för konstvärldens mekanismer. Under min tidigare yrkespraktik har jag aldrig träffat på en verksamhet som är så irrationell och styrd av skråtänkande, elitism och ekonomisk spekulation som konstvärlden.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt