Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-22 23:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/kravs-det-utbildning-for-att-bete-sig-som-en-manniska/

DN Åsikt

DN Åsikt. Krävs det utbildning för att bete sig som en människa?

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Stockholms stad vill att personer som arbetar inom hemtjänsten ska ha utbildning. Men det som krävs för jobbet är ett stort hjärta samt förmåga att visa kärlek och omtanke – och det lär du dig inte i skolbänken.

Rätta artikel

Ju äldre man blir, desto mer bunden blir man till rutiner – och hemtjänsten är till stor hjälp för dem som inte kan göra vardagliga saker på egen hand längre.

Med tanke på att det är ett sådant viktigt yrke så är det nog en självklarhet att kvaliteten på tjänsten måste vara hög. Det är därför Stockholms stad vill ha utbildad personal och minska antalet vikarier.

Men min fråga är, vilken utbildning krävs för att jobba inom hemtjänsten? Jag, en student i biomedicin och timvikarie, har sällan behövt använda mina medicinska kunskaper på jobbet. Mina huvudsysslor på jobbet har huvudsakligen bestått av matlagning, omvårdnad och ändlösa, ljuvliga pratstunder.

Vad är det för krav Stockholms stad har? Erfarenhet som kock på Sheraton? Det man behöver för att utföra ett utmärkt arbete inom hemtjänsten är att ha ett hjärta, omtanke och kunna visa kärlek och omsorg samt humor. Inget av detta lär man sig på en utbildning.

Jag anser att det är ytterst orättvis att timvikarierna inom hemtjänsten med stor sannolikhet kommer att bli arbetslösa, för att de saknar utbildning. Jag har redan jobbat inom hemtjänsten i sex månader och utvecklats väl inom yrket. Trots min brist på utbildning, så påstår mina kunder att jag gör ett bättre arbete än fast anställda. De fast anställda: de som har utbildning. De som, enligt Stockholms stad, ska erbjuda en tjänst av högre kvalitet.

Jag talar inte bara för mig själv, utan representerar alla vikarier som tycker om att jobba i hemtjänsten, alla som skippar rasten för att tillbringa mer tid hos kunderna och försöka se på vilka andra sätt deras vardag kan förbättras. Istället för att bedöma de ansökande efter deras kunskap, så bör engagemanget vara avgörande. Det är sorgligt att kommunen kommer stänga dörrarna för folk som är villiga att bidra till trevnad och välfärd.