Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-25 22:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/kunskapsboomen-ar-inte-problemet/

DN Åsikt

DN Åsikt. Kunskapsboomen är inte problemet!

Huvudproblemet i svensk skola handlar om en överbyråkratiserad organisation (och därmed en extrem tidsspillan) och ett inkompetent ledarskap.

Efter vikariejobb i 40 Stockholmsskolor vet jag att huvudproblemet i den svenska skolan handlar om en överbyråkratiserad verksamhet och en urusel arbetsmiljö.

En grundläggande disciplin för arbetet i skolan är närmast obefintlig. Lärarnas auktoritet är oftast totalt undergrävd vilket elever utnyttjar. Resultatet blir ett (ofta extremt) rörigt klassrum, sena ankomster och ett absolut minimalt fokus på väsentligheterna, det vill säga kunskapsinlärningen. Dessutom, vilket är välkänt, tvingas lärarna ägna en ofattbar mängd tid till meningslös byråkratisk verksamhet, deltagande på möten som saknar relevans och en elevrapportering som är mer än överdriven. Och, kanske mest betydelsfullt, skolans chef, rektorn, är ofta en inkompetent ledare.

Rektorn borde vara ett kvalificerat bollplank för skolans lärare, en entusiast som brinner för skolans huvuduppgift och som inser betydelsen av konkurrenssituationen på en global arbetsmarknad. Rektorn borde besöka klassrummen ofta för att följa undervisningens vardag. Mina erfarenheter från sex vikarieår i Stockholm vittnar om att knappast något av denna kompetensprofil existerar bland skolledarna.

Summerat: Begrepp som bäst beskriver moraset i svensk skola:  En överbyråkratiserad organisation av arbetet i skolan samt ett svagt och oprofessionellt ledarskap.