Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-13 17:45 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/kvinnor-i-mustasch-okar-engagemanget-hos-mannen/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

”Kvinnor i mustasch ökar engagemanget hos männen”

Bild från Mustaschkampanjens hemsida.
Bild från Mustaschkampanjens hemsida. Foto: DN

Att använda kvinnor i mustasch för att uppmärksamma prostatacancer som Sveriges vanligaste cancersjukdom handlar inte om att förlöjliga män. Tvärtom ökar det engagemanget hos både kvinnor och män, skriver kampanjledaren Torsten Kullberg.

Göran Karlsson menar i sin insändare att ”Mustaschkampen förlöjligar cancersjuka män”. Vi inom Prostatacancerförbundet som står bakom kampanjen håller förstås inte med.

Första året som Prostatacancerförbundet arrangerade Mustaschkampen hade vi kända män i mustascher. Vid den efterföljande marknadsundersökningen fick kampanjen bra uppmärksamhet hos män, men nästan ingen uppmärksamhet alls hos kvinnor. Prostatacancer är visserligen en manlig sjukdom, men kampanjen riktar sig både till kvinnor och män. 

Det är ofta kvinnor som får män att ta PSA-prov och det är ofta kvinnor som får män att besöka en vårdcentral. Slutligen är det oftast kvinnan som svarar för familjens välgörenhetssatsningar.

När vi året efter använde kvinnor i mustasch fick vi betydligt högre uppmärksamhetsvärden hos både kvinnor och män. Vi har fortsatt med kvinnor i mustasch och för varje år ökar uppmärksamheten.

Första året då vi hade män fick kampanjen in 4 miljoner kronor. Andra året då vi använde kvinnor i mustasch fick kampanjen in mer än dubbelt så mycket, över 8 miljoner kronor.

Ökningarna har sedan fortsatt. År 2016 kunde 42 procent säga vad kampanjen handlade om. I fjol hade den andelen ökat till 74 procent. 

Svenska folket har felaktigt trott att bröstcancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Detta beror mycket på att män har svårt att tala om känslor, sjukdomar och hälsa. De har undvikt att ta till sig att prostatacancer är den vanligaste cancersjukdomen.

Eftersom det funnits ett ointresse är det en svår uppgift att få männen intresserade och engagerade.  Kvinnor i mustasch har varit vägen till en ökande uppmärksamhet, men också till ett ökat intresse och engagemang.  År 2016 var det bara 17 procent som visste att prostatacancer var den vanligaste cancersjukdomen. År 2017 hade andelen ökat till 50 procent.

Ett av Mustaschkampens viktigaste budskap är att män ska ta till sig budskapet att prostatacancer går att bota om sjukdomen upptäcks tidigt, och att alla män över 50 år bör ta PSA-prov. År 2016 visste 16 procent att män över 50 år bör ta PSA-prov och år 2017 hade antalet som visste detta ökat till 71 procent. 

Att ha kvinnor i mustasch förlöjligar inte män, utan får dem att reagera – vilket precis är det som är meningen.

DN Åsikt 23 oktober 2018 kl 14

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.