Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-24 08:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/kvinnorna-drabbades-hardast-av-snofallet/

DN Åsikt

DN Åsikt. Kvinnorna drabbades hårdast av snöfallet

Foto: Carl Edelhjelm

När snökaoset drog in över Stockholm i onsdags fanns ingen fungerande snöröjning. De som drabbades hårdast av att snön inte kom bort från stadens gator är buss- och gångtrafikanterna – med andra ord kvinnorna.

Rätta artikel

I onsdags ställdes busstrafiken in i Stockholm. Trottoarer och övergångsställen var begravda under snön. När jag under torsdagen ringde runt till ortopedakuten på de större sjukhusen och frågade ungefär hur många benbrott till följd av halka de fått in de senaste dygnet blev det sammanlagda svaret: ungefär 380 personer.

Ett hundratal människor ligger alltså med halkrelaterade benbrott på sjukhusen runt om i Stockholm. Många av dem med stark smärta och med en oviss rehabilitering framför sig. Några av de äldsta kommer kanske aldrig att bli helt återställda, utan kommer att leva resten av sitt liv i rullstol. De flesta av de som drabbats värst är just äldre kvinnor.

Min hustru är en av dessa kvinnor. Hon ligger just nu i svåra smärtor på ortopedakuten på Karolinska Sjukhuset efter att ha halkat och brutit fotleden på en oplogad och osandad trottoar. Hon står nu inför två operationer och ungefär ett års rehabilitering.

Miljöpartiet har varit extremt drivande i argumentationen om att kvinnor i betydligt större utsträckning använder kollektivtrafiken och trottoarerna, medan vi män oftare färdas i bil. Men någon positiv effekt på kvinnornas trafiksituation har vi inte sett. Tvärtom så är det specifikt den grupp som man påstår sig värna om, buss- och gångtrafikanter, som drabbats hårdast av den uteblivna snöröjningen.

Att det skulle bli så här var ingen överraskning för Stockholms stadsförvaltning. SMHI varnade för snöfallet för nästan en vecka sedan. Frågan är därför om den uteblivna upphandlingen av snöröjning är en medveten miljöpartistisk strategi för att bestraffa bilismen, eller om den är en konsekvens av ren inkompetens?

Oavsett vilket så är det inte bilarna som får betala priset för denna politik. Det är de äldre kvinnorna som ett dygn efter att snöandet upphörde fortsätter att skadas allvarligt på trottoarer som fortfarande inte är plogade eller sandade.

Stockholms trafikborgarråd, miljöpartisten Daniel Helldén, är den som är ytterst ansvarig för upphandlig av stadens snöröjning. Helldén, hur kunde det bli så här?