Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-25 15:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lag-om-sommardack-kan-radda-liv/

DN Åsikt

DN Åsikt. Lag om sommardäck kan rädda liv

Foto: Janerik Henriksson/TT

Upp emot en kvarts miljon bilar körs på dubbfria vinterdäck året om, trots larmrapporter om hur mycket sämre de fungerar på sommarvarma vägar. Vinterdäckslagen infördes för att rädda liv. Nu är det dags för en lag om sommardäck på sommaren.

Rätta artikel

Nollvisionen för döda och svårt skadade på våra vägar är viktig för svenskt trafiksäkerhetsarbete. Varje allvarlig olycka måste betraktas som ett misslyckande.

Samtidigt är det viktigt att ta hänsyn till vår miljö. Allt fler svenskar väljer numera dubbfria vinterdäck, helt i linje med myndigheternas önskemål. Dubbfria vinterdäck är ett trafiksäkert alternativ på vintern.

Dessvärre visar undersökningar att upp emot en kvarts miljon svenska bilar får behålla vinterdäcken på över sommaren. Kanske för att ägarna vill spara pengar, eller tror att däcken fungerar lika bra året runt. Trenden är ökande. Det är helt lagligt – men farligt.

Studier indikerar att odubbade vinterdäck är överrepresenterade i olycksstatistiken sommartid. Vinterdäck har sämre grepp och sämre stabilitet vid en undanmanöver på sommarvarma vägbanor. En nyligen publicerad studie från VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, visar att vinterdäck ger en mellan 15 och 20 procent längre bromssträcka vid sommarväglag, jämfört med sommardäck av motsvarande kvalitet. Detta gäller både på torr och våt vägbana.

Andra, fristående inbromsningstester indikerar att skillnaden på bromssträcka mellan vinterdäck och sommardäck på sommaren är ännu större, uppåt 40 procent.

Teknikens Värld rapporterade tidigare i år dessutom om ett test där en bil med sommardäck klarar 73,6 km/h innan vattenplaning uppstår, att jämföra med dubbfria vinterdäck, då det blir vattenplaning redan vid 59,5 km/h.

Under de senaste tolv månaderna (april 2015–mars 2016) omkom 266 personer i trafiken i Sverige. Under föregående tolvmånadersperiod omkom 258 personer, men över tid har dödsolyckorna minskat rejält: På 50 år har antalet trafikdödade blivit cirka 80 procent färre, trots att antalet bilar flerfaldigats.

1999, två år efter det att riksdagen antagit Nollvisionen om döda och svårt skadade i trafiken, infördes Vinterdäckslagen. Enligt VTI sparades sju till nio liv per år, och ungefär 60 personer färre skadades allvarligt per år, när lagen kom.

Nu är det dags att ta nästa steg i trafiksäkerhetsarbetet, och lagstifta om sommardäck, som en självklar åtgärd i arbetet med att lyfta Nollvisionen. Förslagsvis införs förbud mot vinterdäck mellan den 1 juni och den 30 september, om inte vinterväglag råder.