Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 22:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/larares-amneskunskaper-viktigare-an-pedagogik/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Lärares ämneskunskaper viktigare än pedagogik”

Lektion på Gärdesskolan i Stockholm.
Lektion på Gärdesskolan i Stockholm. Foto: Thomas Karlsson

Pedagogiska studier är inte till någon hjälp om man som lärare inte har ordentliga ämneskunskaper och kan förmedla dessa till eleverna, skriver pensionerade läraren Bertil Brodén.

Rätta artikel

Den pedagogiska utbildningen i min magisterexamen var en tråkig terminskurs. Det viktiga i min lärarutbildning var de 4-5-åriga universitetsstudierna i historia, statskunskap, ekonomi och kulturgeografi.

Naturgeografiutbildningen var ett lyft för mig som hade latin och grekiska från gymnasiet. Den gav ett närmande till naturvetenskapen med geologi, meteorologi och klimatlära som spännande ögonöppnare för naturvetandets stora vikt för livsåskådning i vid mening.

Med hyggliga ämneskunskaper och respekt för ämnenas vetenskapliga frågeställningar och metod vidtog sen en yrkeslivslång process att ge mina elever det jag själv tillägnat mig och fortsatt att lära mig. Detta också genom egna studier i idéhistoria som verkligen rekommenderas alla historiestuderande.

Pedagogiska studier är inte till mycken hjälp om man inte har ämneskunskaper och kan använda dem i en i bästa fall kreativ process som kopplar ihop lärarens tankeförmåga med elevernas.

En lärare lär så länge hen har elever.