Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 21:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lararutbildningen-kan-utvecklas-med-nya-samarbeten/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Lärarutbildningen kan utvecklas med nya samarbeten”

Undervisning i andra klass i Sofia skola på Södermalm i Stockholm.
Undervisning i andra klass i Sofia skola på Södermalm i Stockholm. Foto: Jessica Gow/TT

Det är möjligt att utveckla den utskällda lärarutbildningen genom samarbeten med andra vetenskapsområden. Samtidigt måste det höga tonläget i debatten skruvas ner, anser Carl Öhman, doktorand i Oxford. 

Rätta artikel

I en insändare på DN Åsikt ondgör sig den avhoppade lärarstudenten Kristoffer Holmquist över lärarutbildningens ”provocerande” låga kvalitet. Hans inlägg är det senaste bidraget till en strid ström av påstådda mirakellösningar för Sveriges utbildningssystem som erbjudits från diverse håll de senaste 20 åren.

Det är såklart glädjande att se en sådan entusiasm för att höja svenskt utbildningsväsendes rykte och kvalitet. Samtidigt är det svårt att se hur förslag som ”fasa ut lärarprogrammen” ska kunna användas på ett konstruktivt sätt. Eller varför ”sociala aspekter” är irrelevanta för läraryrket.

Precis som Kristoffer Holmquist är jag själv avhoppad lärarstudent. Även jag var besviken på kvaliteten i utbildningen, även om den också hade värdefulla inslag. Bland annat lärde jag mig att förändring sällan sker genom att förlöjliga och förnedra den vars beteende man vill utveckla.

Jag har tillbringat de senaste åren på ett universitet som sätter stort värde på samtal över de disciplinära gränserna, och min erfarenhet är sådana samtal ofta ger frukt. Lärarutbildningen skulle säkert också ha mycket att vinna på att samarbeta med exempelvis kognitionsvetenskapen. Det skulle inte förvåna mig om det redan finns intressanta exempel att ta efter internationellt, men kanske även i Sverige.

Det är därför olyckligt att stridstexter av den typ Holmquist erbjuder gjort sådana samarbeten högt osannolika. Den aggressiva retoriken och de svart-vita omdömena om pedagogikämnet, i kombination med den närmast komiska övertron på forskning om hjärnan, sprider misstänksamhet i alla läger och späder på nuvarande fördomar och konflikter.

Det är sant att skolan och lärarutbildningen är i behov av ett bättre rykte och högre kvalitet. Vad den inte behöver är ännu en insändare som påstår sig ha en silverkula för de komplexa problem skolsystemet står inför.