Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-14 10:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lasforstaelsen-samre-med-digitala-texter/

DN Åsikt

DN Åsikt. Läsförståelsen är sämre när man använder digitala texter

Det samlade forskningsläget ger inget direkt stöd för att den stora investeringen i elevdatorer har en positiv effekt i skolan. Studier i läsforskning har också visat att läsförståelsen är sämre i texter som är i en digital miljö.

Jag har med intresse följt debatten om digitala hjälpmedel och digitalisering, startad av Tomas Nilsson.

Samtidigt som man i många andra sammanhang kräver stöd av forskning verkar det som att retoriken kring att varje skolelev alltid ska ha en dator ofta baseras på känsloargument. För hur ser egentligen det samlade forskningsläget ut? En sammanställning av relativt aktuell forskning visas att datorer i klassrummet överlag har ett nollresultat. Japp, ni läste rätt! (Datorer kan eventuellt ha visst värde i matematik, vilket kanske också går att koppla till Eliassons inlägg ovan). Man satsar alltså stora summor pengar på något som i bästa fall har tveksamt stöd. En fundering är vilken nytta pengarna skulle göra om de lades på andra åtgärder...

Jag tycker i och för sig att det ska finnas plats för datorer i skolans värld, men i tider av allmän digitalisering är frågan om skolan verkligen ska gå ”all-in” på ny teknik. Att övriga samhället sägs göra det är inte ett gott argument – särskilt då det inte verkar finnas något samlat forskningsstöd att resultaten i skolan faktiskt förbättras. Och att elevers fritid ofta innebär ständig uppkoppling mot sociala medier är inget argument för att skolan också ska inriktas på detta.

Vad gäller läsförståelse kunde man lätt tro att en digital text som har förklarande länkar och multimedia skulle vara mer lättförståelig än en traditionell. Dock pekar forskning på att det är precis tvärt om. Läsförståelsen hos digitala texter har i studier visats vara markant sämre, även i de fall då länkarna gav upplysningar om själva texten. Nicholas Carr har i The Shallows (kap 7) ingående refererat studier i detta, och för att sammanfatta är hjärnan knappast ämnad att läsa hypertexter, som dominerar i digitala miljöer. Vi drabbas av kognitiv överbelastning när det finns olika ”nivåer" av text eller media. Detta talar de som förespråkar digitala läromedel sällan högt om, med goda skäl.

Och för att anknyta till tidigare paralleller om diet: Att dela ut datorer till varje elev utan några restriktioner är ungefär lika klokt som att på en mattelektion innan lunch dela ut högar av marshmallows och hoppas att de enbart används som hjälpmedel för att beräkna cylindrars volym och area.