Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-17 19:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lat-elever-ha-en-motionscykel-under-skolbanken/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Låt elever ha en motionscykel under skolbänken”

Foto: Magnus Högfeldt

Skolungdomar tillbringar alltför mycket tid stillasittande. Forskning visar att människor klarar intellektuella uppgifter bättre om man samtidigt trampar en motionscykel i måttligt tempo. Det är dags att införa sådana i skolorna, skriver läsaren Willi Barenthin.

Rätta artikel

Redan för femtio år sedan visade en forskare vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet att människor klarar intellektuella uppgifter betydligt lättare om man samtidigt sitter och trampar en motionscykel i måttligt tempo.

Jag kom att tänka på detta när jag häromdagen återigen hörde att skolungdomar tillbringar alltför mycket tid sittande och inte håller sig i rörelse minst en timme om dagen, som de egentligen borde. Bovarna är inte minst mobilerna och bristen på skolgårdar.

På marknaden finns sedan länge olika så kallade deskbikes, skrivbordscyklar, som är avsedda just att kombinera skriv- och läsarbete med lättare motion. Det är alltså upplagt för den skola eller de föräldrar som vill låta sina barn prova detta.

Jag föreställer mig att deskbikes kan vara särskilt användbara för språkträning och matematiska uppgifter, alltså inlärning med inslag av puls och rytmik eller regelrätt problemlösning. Extra nyttigt kan det bli för elever som av någon anledning har svårt att ”sitta still”, i synnerhet ungdomar som har diagnostiserats med adhd.

Cyklandet kan i sådana fall fånga upp den oförlösta rörelseenergin i en form som har en allmänt lugnande inverkan och hjälper eleven att fokusera på uppgifterna. Det kan därmed även bidra till att dämpa oron i klassrummet.

Forskning visade dock även att den sinnesskärpande effekten tenderade att klinga av i takt med att cyklandet övergick i intensivare faser. Något ”tävlingsmoment” får det därför inte bli fråga om i klassrummen.

Nog skulle det väl gå att med tiden även få fram deskbikes med inbyggd generator för den egna belysningen? Roligt får det gärna också vara.

På landets gyminrättningar står spinningsalar redo för de lärare som vill testa vad motionscyklar skulle kunna åstadkomma för deras elever när det exempelvis gäller räkneövningar eller ”glosplugg”.