Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-08 13:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lat-hogstadiet-ga-over-till-digital-undervisning/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Låt högstadiet gå över till digital undervisning”

En högstadieelev i årskurs 8 använder sin bärbara dator under en lektion i Sofia skola 2014.
En högstadieelev i årskurs 8 använder sin bärbara dator under en lektion i Sofia skola 2014. Foto: Jessica Gow/TT

INSÄNDARE. Coronaviruset gör att många högstadieelever jublar över inställda lektioner medan andra får vikarier. Digital undervisning i hemmet vore bättre än vikarier, skriver niondeklassaren Axel Elmfeldt.

En våg av värme slår emot mig när jag öppnar den tunga skoldörren. En samling högljudda elever tittar på informationsskärmen. Dagens lunch, fiskpanetter med potatis, dyker upp och en gemensam suck hörs i rummet. Till skillnad från en vanlig skoldag står vi kvar, för det är inte dagens lunch vi är ute efter.

Skärmen bläddrar och en blandning av lycka och förtvivlan sköljer över eleverna. Listan för frånvarande personal är lång och få har vikarier.

De elever, vars lärare inte står på listan, går med tunga steg uppför stentrappan. Andra inser att de har håltimme och rör sig mot caféet med något lättare steg. Några få, vars alla lektioner är inställda, springer ut med glädje och eufori. 

Det är självklart att eleverna på min skola Nya Elementar i Bromma inte vill vara där, men är det rädsla över det nya coronaviruset eller bara lättja som driver eleverna iväg från skolan? Jag tror inte att svaret är så enkelt.

En tredjedel av lärarna är sjuka och inte ens hälften av dem har vikarie. I dag hade jag en svensklektion med vikarie för vikarien. Det är ohållbart. Oron över att skolan ska stängas på grund av det nya coronaviruset gör det näst intill omöjligt att arbeta effektivt i skolan.

Jag tror inte att en digital undervisning, där vi får uppgifter av våra vanliga lärare, kan vara sämre än den undervisningen jag och mina klasskompisar får i dag.