Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-15 17:59 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lat-laxorna-vara-frivilliga-for-den-som-vill-och-orkar/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

”Låt läxorna vara frivilliga för den som vill och orkar”

Foto: Maxim Thoré/Bildbyrån

Låt läxorna vara frivilliga, om det över huvud taget måste finnas läxor. Även barn och ungdomar har ett stort behov av återhämtning, skriver läsaren Anne Svensson.

I dagarna läste jag återigen om att unga mår allt sämre psykiskt. Alltmer antidepressiva medel skrivs ut till unga.

Som heltidsarbetande, ensamstående tvåbarnsmamma tänker jag spontant då på skolan. Och att människor är olika.

Många är de gånger då jag utarbetad kommit hem från en lång arbetsdag och mött mina barn, lika utarbetade efter all information och sociala utmaningar under skoldagen. Skillnaden är att för barnen fortsätter ofta skoldagen hemma. De behöver göra skolarbeten och behöver ofta ha sitt skolarbete och sin befintliga eller obefintliga skolprestation konstant närvarande på fritiden.

En del hanterar kanske skolarbete på fritiden och utvecklas kanske av det. Men många behöver inte och orkar inte med att vara konstant uppkopplade på något plan i en obligatorisk verksamhet som de inte själva valt och i en form de kanske inte heller alltid passar för.

Människor är olika, men något som alla människor har gemensamt är behov av återhämtning och att bli sedd för den man är; nu och här. 

Om det måste finnas läxor, låt dessa vara frivilliga för de som vill och orkar. Anpassa samtidigt skolans ämnen till år 2018.

Mina barn har kämpat sig iväg till skolan varje dag i grundskolan och kommer sedan hem och berättar om musiklektioner där man får sitta lektion efter lektion och klappa i takt till i princip samma låt om och om igen. Eller delta på slöjdlektioner där lärarens bristande sociala förmågor spiller över och påverkar elevernas övriga skoldag – för att det är obligatoriskt att öva sig i att sy och att snickra i trä. Jag förstår att det var viktigt med slöjd när det var så man överlevde, då någon gång förr.

Mycket kan bli bättre genom att skippa läxor och byta ut vissa ämnen till mer relevanta, som till exempel att kunna förstå hur man söker och hittar information (man behöver inte längre kunna fakta utantill på samma sätt som förr) eller utvecklas i digitala färdigheter som programmering (finns ingen sådan lektion, fortfarande, för min son som går i fjärde klass i en kommunal skola).

Eller att utvecklas i att samarbeta och att trivas tillsammans (teambuilding) och inte minst öva sig i förståelse för varandras olikheter (och här kan då även skolpersonalen hänga med och fördjupa sina egna kunskaper – så de slipper stirra blint efter diagnoser och intyg för att kunna anpassa och möta eleven där den är). Eller låt barnen utvecklas i entreprenörskap och företagande.

Eller första hjälpen och grundläggande överlevnad (där kanske viss slöjd-kunskap kunde finnas med, lite grann). Och hälsa; att veta hur man gör för att må bra och att öva sig i förmåga att kunna slappna av och vara här och nu och kunna återhämta sig.

Jag efterfrågar läxfrihet och mer relevanta skolämnen, till fördel för elever såväl som skolpersonal; för att kunna prestera och samtidigt må bra.

DN Åsikt 29 oktober 2018 kl 05

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.