Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-14 08:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lat-oss-ga-tillbaka-till-de-gamla-sifferbetygen/

DN Åsikt

DN Åsikt. Låt oss gå tillbaka till de gamla sifferbetygen

Foto: Jessica Gow/TT

Betygssystemet då eleverna fick ett betyg mellan 1-5 var suveränt. För att kunna räkna ut medelvärden krävs siffror.

På DN Debatt (24/9) skrev Henrekson och Jävervall om kraftig nergång för svenska skolresultat i speciellt matematik. För mig som pensionerad matematiklärare är det inte konstigt. Enligt skolverket uttrycks målen i matematikämnesplanen som matematiska förmågor.

Läraren ska bedöma hur eleverna löser uppgifterna i ett prov efter 5-7 olika kriterier: – Begreppsförmåga innebär att kunna använda begrepp och veta varför begreppen är viktiga, i vilka situationer de är användbara och hur olika representationer kan vara användbara för olika syften. – Procedurförmåga innebär att tillämpa olika matematiska procedurer, rutiner så att säkerhet, precision och effektivitet stärks efterhand. – Problemlösningsförmåga innebär att genomföra ett resonemang där grunderna för resultatets giltighet blir tydligt och resultatet korrekt. Om eleverna ges förutsättningar för metakognitiva reflektioner kan de utveckla sin problemlösningsförmåga. –  Modelleringsförmåga handlar om att själv utforma en koppling i form av en modell snarare än att använda färdigformulerade modeller. – Resonemangsförmågan innebär att kunna föra matematiska resonemang som involverar matematikens begrepp, metoder och utgör lösningar på problem och modelleringssituationer. – Relevansförmågan kan till exempel utvecklas i arbete med matematiska problem som har betydelse för privatekonomi, samhällsliv, tillämpning i andra ämnen och då inte minst i karaktärsämnena

För mig, eleverna och deras, många gånger högt utbildade föräldrar är detta rena rama grekiskan. Eleverna blir så osäkra hur de ska redovisa sitt sätt att räkna att de skriver långa uppsatser i stället för att räkna. De lär sig inte att ta ut det viktigaste ur en matematisk text eller att rita enkla figurer.

Betygssystemet 1-5 var suveränt. Betygssystemet ändrades dock till G, VG, MVG och icke godkänt, vilket markerades som * i betyget. Betygssystemet gjordes sedan om till A–F. Man måste ju ta efter USA. Inte heller nu har man förstått att medelvärden kräver siffror.

En lärare som följde ovan beskrivna kriterier gav en elev följande omdöme på ett prov: Lösa matematiska uppgifter: A. Hantera matematiska begrepp: B. Resonemang: C. Hantera matematiska metoder: A.

Denna elev fick C i slutbetyg. Hur uppmuntrande är det? Det är inte konstigt om en elev tappar lusten.

Låt oss få tillbaka betygssystemet 1–5 med en normalfördelning över hela Sverige. Många variabler för människor är normalfördelade: skonummer, klädstorlekar, längd med mera. Detta gäller även intelligens.