Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

Låt oss sova – så kan vi prestera bättre i skolan

Foto: Jessica Gow/TT
Foto: Jessica Gow/TT

Skolor kan välja själva om de vill införa fler sovmorgnar. Därför tycker jag att fler skolor ska ta initiativet och göra det.

Forskning visar att ungdomar som börjar senare på dagen presterar bättre i skolan. Att tonåringar är trötta på morgonen är ingen nyhet, men att tidiga morgnar gör så att tonåringar presterar sämre än om de hade börjat senare kanske inte alla vet. Som högstadieelev kan jag verkligen erkänna att jag presterar bättre under de få dagar jag har sovmorgon. Jag känner att jag har mer energi och är mer motiverad.

Bland mina klasskamrater är det många som vill ha sovmorgon oftare. Flera av dem säger att de har svårt att komma upp ur sängen de tidiga morgnarna och ofta behöver stressa för att komma i tid. Många hoppar över frukost. Och när elever kommer sent till tidiga morgonlektioner så missar de både undervisning och gör så att deras klasskamrater tappar fokus.

Sverige ligger dessutom på en hög breddgrad och vi har därför under vinterhalvåret korta dagar med mindre solljus. Därför är det viktigt för vårt välmående att vi ändå får så mycket solljus så möjligt. Åren under högstadiet är de år då ungdomar växer som mest. Det gör det extra viktigt för ungdomar att få tillräckligt med sömn. Men den kanske viktigaste anledningen till att införa fler sovmorgnar är bättre fokus i klassrummen. Jag kan ofta själv känna mig utmattad och ofokuserad på morgonlektionerna. Att bara sitta och ta emot information när ens hjärna inte är fullt igång är inte produktivt.

Forskare på University of Minnesota gjorde en studie, de ville få reda på om ungdomar skulle höja sin koncentrationsförmåga och få bättre studieresultat om de började 50 minuter senare och slutade skoldagen 50 minuter senare. Resultaten blev att koncentrationsförmågan, studieresultaten och elevernas välmående ökade.

Ett vanligt argument mot fler sovmorgnar är att elever kommer att gå och lägga sig senare, vilket gör att de inte kommer att bli mer utvilade. Men eftersom deras familj kommer att ha oförändrade kvällsrutiner så ändras det nog inte så mycket.

Skolor kan välja själva om de vill införa fler sovmorgnar. Därför tycker jag att fler skolor ska ta initiativet och göra det. Att ungdomar mår bra är en av samhällets viktigaste frågor och jag tror att fler sovmorgnar kan gynna både lärare och elever.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.