Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 12:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lat-oss-ta-skolan-framtiden/

DN Åsikt

DN Åsikt. Låt oss ta skolan in i IT-framtiden

Rätt använda i skolan kan datorer vara ett fantastiskt hjälpmedel för lärare, och skolan kan ta tillbaka makten över lärandet från våra svenska politiker..

Tomas Nilsson skriver på DN Åsikt att skolan borde lära ut vettig studieteknik utan att blanda in läsplattor. Han har både rätt och fel. Svenska rektorer och politiker tror att skolan kommer in i IT-eran bara man köper surfplattor till alla barn. Men om de används till facebook och spel så blir de bara en börda.

Jag har fem barn. Alla älskar sin surfplatta. Den har ersatt cd-skivor, bio, TV, böcker, att spela fotboll och gå på fritidsgård. Ett gigantiskt teknikskifte har ägt rum på vår fritid. Men politikerstyrda områden som skolan står och stampar. Tänk tanken att man lägger in all matematik för årskurs 1-9 i en app som alla i Sverige får använda gratis, även utanför skolan. Matematik är ett bra val. Ämnet är oberoende av tid och politik, kunskapen är mätbar. Låt mig kalla appen Eva, kort för Evaluering. Den blir förvånansvärt liten. All matematik i 9 år i svensk grundskola kan nog sammanfattas på 10 A4-sidor: plus minus gånger division, multiplikationstabellen, lite geometri, algebra, statistik.

När en femteklassare startar Eva får han upp det kapitel han höll på med senast. Kanske ska han lära sig beräkna arean av en triangel. Ett förklarande exempel ges, som i en bra lärobok. Sedan får han räkna några tal som Eva ger slumpmässigt. Triangeln kan ha basen 3 4 eller 5 cm osv. Eleven räknar på papper eller på dator. När svaret skrivs in får han feedback direkt. Rätt svar och han får svårare tal. Fel svar ger en förklaring. Kanske glömde han dela med 2? Sedan får eleven nya versioner av samma tal tills han förstår. När han räknat klart kapitlet om geometri får han ett prov som testar kunskaperna. Svaren lagras som statistik, Eva vet exakt vad eleven kan.

Notera att Eva är ett hjälpmedel för läraren i skolan, inte en ersättning. Kanske använder läraren inte Eva alls, utom när läsåret är slut och klassens kunskaper ska testas. Eller så gillar läraren Eva och förklarar först i 15 minuter på tavlan, därefter räknar barnen 30 minuter med Eva medan läraren går runt och hjälper till.

Fördelarna med Eva är stora. Alla räknar i sin egen takt, en elev i 5:an kan räkna 9:ans matematik. För de som är långsamma är Eva är en oändligt tålig lärare som frågar och förklarar. Ingen kan smita undan, Eva vet exakt vad du kan. I Eva finns alla nationella prov. Ingen kan fuska, alla tal är slumpmässiga, rättningen tar ingen tid, läraren får mer tid till undervisning. Betyg sätts automatiskt och könsneutralt. Har alla elever i en klass gjort klart geometriprovet får läraren en lista på exakt vad barnen kan. Kalle har fortfarande inte förstått, han måste få extra hjälp.

Om alla skolor använder Eva kommer vi in i IT-framtiden. Datorer är bra på att bearbeta stora datamängder. Om alla klasser i en skola gjort geometriprovet får rektorn det totala resultatet. Där står vilka klasser som klarat kunskapskraven. Lärare A har svårigheter och många underkända, han får hjälp. Lärare B har alltid godkända barn, vad gör han som är så bra?

När alla skolor i en kommun gjort provet får kommunens skolansvarige statistik. En skola har många underkända, ska man kanske omfördela resurser och lärare? När alla skolor i Sverige gjort provet får skolministern en lista på kommuner med få eller många godkända. Behöver några kommuner hjälp? Det går att se från vilken lärarhögskola de lärare kommer som har flest godkända elever. Den lärarhögskolan borde kanske premieras?

Eva är opolitisk och kan tillverkas och skötas av till exempek ett universitet. Vi tar helt enkelt makten över kunskapen från politikerna och ger tillbaka till skolan. Det är bra, de flesta problem som finns i våra skolor är orsakade av svenska skolpolitiker som likt vindflöjlar ändrar allt efter senaste trenden. Men med en framtidsvision om hur IT tar hand om prov och rättning, med en skola som har fokus på mätbar kunskap, tester och statistik, tror jag vi kan öka våra elevers kunskaper, och samtidigt minska utslagning och lärarstress.