Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 05:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lat-sommarlovet-vara-som-den-ar-det-gynnar-manga/

DN Åsikt

DN Åsikt. Låt sommarlovet vara som det är - det gynnar många

Det som kanske måste göras är att vara mer flexibla och kreativa när det kommer till att lösa problem. Ett kortare sommarlov betyder nödvändigtvis inte lösningen till allt, kanske inte någon lösning till så mycket alls. Därför bör vi tänka oss för ordentligt och verkligen försöka förstå kärnan till problemen.

Jag tror inte studerande skulle garanteras att den kunskap de har fått lära sig kommer stanna längre tid i minnet om de får kortare sommarlov. Om man tagit till sig kunskapen som man har fått så tappar man inte kunskapen bara så där på grund av två månaders ledighet. Om det går flera år sen sist du cyklade kommer du förmodligen fortfarande vet hur man gör det. Dessutom är kunskapen som man får lära sig i skolan så pass mycket att det är väldigt svårt att komma ihåg allt man lär sig. Även om man skulle ha kortare sommarlov skulle det fortfarande vara mycket information som man inte minns.

Att ungdomar kan hamna i "felaktiga situationer" kan ske när som helst, på skolan och på fritiden. Om det är så att riskerna för det är större under sommarlovet så tycker jag inte att lösningen är att förlänga skoldagarna. Då måste man söka efter det verkliga problemet och arbeta med det.

Elever kan gå igenom mycket stress under skolterminerna. Kanske är det då bra att de får sommarlovet som vi har det nu. Då har de tid att återhämta sig och samla på sig ny energi till nästa termin.

Det är inte bra att utgå från att alla studerande är likadana heller. Vi människor är väldigt olika. Det betyder att många kanske skulle missgynnas av kortare sommarlov då de inte kan återhämta sig. Om terminerna är längre då kanske deras uthållighet inte räcker för de behöver mer tid på sig att bli starka. Jag förstår om det finns elever som vill ha kortare sommarlov för de känner att de klarar av det och att sommarlovet som det ser ut nu missgynnar dem. Då kanske lösningen på det är att något politiskt parti föreslår frivillig sommarskola. Då tycker jag det blir rättvist. Men om det inte skulle ske så finns det ju ingenting som säger att de inte får fortsätta studera hemma. I dag finns det många utbildningar som sker via distans. En förfrågan till skolan om en studieplanering på distans för de som vill plugga under sommaren kanske skulle vara en lösning.

Jag tror stress är naturligt i skolatmosfären. Oavsett om man minskar sommarlovet kommer stress fortfarande att finnas. Så frågan är hur stort är sambandet mellan tid och stress? Det kanske är så att tiden inte är kopplat i så stor utsträckning till stressen. Vissa elever stressar mer än andra och vissa kanske inte stressar alls, då bör man fråga sig varför finns den skillnaden? Det kanske handlar om att elever behöver bli bättre på studieplanering. För med en god studieplanering så bör stressen inte vara lika hög. Om man gör ett noggrant schema om när och hur mycket man behöver studera för den tid man har på sig tror jag stressen inte skulle vara lika hög. Problemet kanske är att eleverna inte är så motiverade till att studera för fullt och kanske är det skolornas struktur som gör att elever inte lyckas göra saker i tid, stressar och är omotiverade. Det kan finnas så många anledningar till stress men jag tror definitivt att kärnan till stressen ligger i dålig studieplanering, till exempel, än tiden i sig.

För vissa barn kanske fritidsverksamhet precis det som de behöver. Att umgås med vänner, utveckla sina sociala förmåga och göra massor med andra kreativa saker än att studera kan vara oerhört viktigt för många. Så att säga att det finns ”bättre” saker att lägga ned energin på som till exempel erbjuda elever med problematik sommarskola är att säga att den ena gruppen är viktigare. Jag skulle säga att ingen är bättre än den andra utan att här så krävs det att man försöker hitta lösningar för alla.

När det kommer till högskolan så tycker jag återigen att den lösning som föreslås är för kvadratisk. Jag förstår dilemmat som du tar upp och det är en jobbig situation om man inte finner något jobb under sommarlovet men man kan ju gå till socialen och det är vad den är till för även om det inte är det roligaste i hela värden. Jag tror på att det ska finnas många lösningar på ett problem. Kanske borde man få göra en kurs under sommaren om man vill och få CSN eller så får man jobba om man hittar någonting eller så kanske man inte vill jobba eller studera under den tiden som sommarlovet är. Och som du säger så kanske det borde finnas en myndighet som hjälper studenter som inte får jobb under sommaren att få en praktik plats och få lite betalt för det. Men risken för detta skulle kunna vara att företag utnyttjar detta system. Men lösningen är inte att alla får mindre sommarlov eller inget sommarlov alls enligt mig.