Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 22:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lat-yrkeshogskolan-ta-over-utbildningen-av-larare/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Låt yrkeshögskolan ta över utbildningen av lärare”

Foto: Tomas Ohlsson

Låt yrkeshögskolan ta över den pedagogiska delen av lärarutbildningen. I en sådan modell skulle högskolor och universitet enbart stå för ämneskunskaper, skriver utbildningsledaren Mikael Wirén.

Rätta artikel

Jag kan inte annat än hålla med Kristoffer Holmquist i sin kritik mot lärarutbildningen på DN Åsikt. Efter universitetsstudier i pedagogik och it på 90-talet undervisade jag i programmering och it-relaterade ämnen på gymnasienivå under 00- och tidigt 10-tal. Eftersom jag inte fick tillgodoräkna mig min kandidatur i pedagogik bytte jag karriär då legitimationskravet kom.

Efter att ha jobbat med utbildning på olika nivåer med skilda målgrupper har jag landat i slutsatsen att det definitivt finns fler vägar än Skolverkets för att uppfylla kunskapsmål och pedagogiska upplägg. Jag har spenderat snart tio år med att inom yrkeshögskolan utbilda vuxna människor till kvalificerade yrken som programmerare, CAD-konstruktörer, it-projektledare och medicinska sekreterare inom yrkeshögskolan.

Efter en tvåårig utbildning har alla dessa olika yrkesroller en sak gemensamt. De kan det som arbetsgivarna vill att en anställd ska kunna. Med en anställningsgrad på över 90 procent efter examen är effektiviteten av en yrkeshögskoleutbildning oemotsägligt effektiv.

Jag vill fortsätta där Kristoffer Holmquist landar: att lärarutbildningen måste göras om från grunden.

Mitt förslag är att lyfta in lärarutbildningen i yrkeshögskolan. Här finns expertkunskaper om hur man kokar ner ett yrke till sina beståndsdelar. På cirka två år kan en yrkeshögskoleutbildning skapa en individ som har exakt de kunskaper som branschen, i det här fallet skolan, efterfrågar hos sina anställda. I denna modell skulle universitet och högskola tillgodose ämneskunskaper.

Samtidigt som yrkeshögskolan utbildar i att utbilda skulle det möjliggöra en snabbrörlig utbildning som hela tiden kan hålla sig ajour med nya forskningsrön inom området och snabbt kan uppdatera och inkludera dessa direkt i utbildningen.

Det är dags att lyfta fram yrkeshögskolan som ett komplement till traditionsbundna, forskningsinriktade utbildningsformer som universitet och högskola. Misstolka mig rätt, de levererar oerhört bra utbildningar. Men kopplingen mot ”dagens” arbetsmarknad är begränsad.