Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 03:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/ledigheter-maste-anpassas-till-verkligheten/

DN Åsikt

DN Åsikt. Ledigheter måste anpassaa till verkligheten

Alexander Forselius vill gå fram för snabbt med att se en mer mångfacetterad ledighetsstruktur i Sverige vad avser tex religiösa högtider. I Stockholms kommunfullmäktige ligger just nu en interpellationsfråga i ämnet som vill skynda långsamt och därmed har större utsikter till en bredare acceptans.

Rätta artikel

Alexander Forselius har föreslagit att vi ska avskaffa de allmänna helgdagarna och istället låta folk själva bestämma när man vill ta ut sin ledighet. Själv har jag tre äktenskap om summa 25 år med kvinnor från muslimska länder ”i bagaget” så jag förstår hans tankegång. I debatten har Forselius i huvudsak fått mothugg. Förmodligen beror detta på att han går för långt för snabbt.

Betraktat ur ett längre framtidsperspektiv tar Forselius upp en relevant frågeställning. Den almanacka, med röda dagar, som vi för närvarande använder oss av har fastställts under en tid då nära nog hela befolkningen i Sverige omfattade gemensamma religiösa högtider. Detta håller gradvis på att förändras. Då blir det också naturligt att ledigheter anpassas till denna förändrande verklighet. Ett uttryck för en sådan förändringsprocess är en interpellation som jag förra månaden lagt i Stockholms kommunfullmäktige. På måndag 16 maj ska den klubbas för kommande debatt, och föremålet för debatten är de muslimska högtiderna Eid al-Fitr och Eid al-Adha.

För muslimer är just två av årets alla 365 dagar av särskild stor betydelse – Eid al-Fitr och Eid al-Adha. Den muslimska fastemånaden Ramadan avslutas med högtidsdagen Eid al-Fitr. På morgonen går man till moskén för bön. Sedan ägnas dagen åt umgänge, besök och matlagning. Fram på eftermiddagen och kvällen äter och festar man. Eid al-Adha infaller i samband med vallfärden, Hajj, till Mecka. I mångt och mycket gestaltar sig högtidsdagen Eid al-Adha som Eid al-Fitr. Gemensamt för båda är alltså att dessa är heldagsevenemang. Vidare infaller de vid olika datum enligt vår almanacka eftersom den muslimska kalendern går efter månens rörelser, och inte efter solåret som vi annars i Sverige typiskt följer.

Jag tycker att det finns fördelar för alla parter om Stockholms stad gör vad man kan för att arbetande som vill ska kunna få semester under de två dagarna Eid al-Fitr och Eid al-Adha. Jag menar också att skolorna bör kunna ge lov för aktuella barn under förutsättning att de två dagarnas skolarbete tas igen på annat sätt under annan tid över skolåret.

Forselius tänker nog åt rätt håll, men den kommande debatten i Stockholms kommunfullmäktige visar en väg som bygger på att man tar ett steg i taget. Det tror jag att samhället mår bäst av.