Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-16 05:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lottning-om-skolplats-loser-inte-problemen/

DN Åsikt

DN Åsikt. Lottning om skolplats löser inte problemen

Foto: Janerik Henriksson/TT

Skolkommissionens förslag om att lotta in elever till populära skolor är visserligen bättre än nuvarande kösystem, men det tar inte tag i det riktiga problemet – nämligen ojämlikheten mellan skolorna. Mest av allt behöver Sverige en likvärdig skola.

Skolkommissionen presenterade nyligen ett förslag om att införa ett lottningssystem för populära friskolor och kommunala skolor. Detta som ett led i att öka likvärdigheten mellan skolor samt blanda elever med olika social bakgrund. Finns det fler sökande än platser på en skola så ska det lottas om vilka elever som får gå på skolan.

Med detta förväntas även att man framöver ska kunna få de flesta vuxna till att rationellt och informerat välja en bra skola för sina barn.

Detta är en klassfråga. Betraktat ur en socioekonomisk synvinkel så är det uppenbart att de barn som hamnar i resursstarka och högpresterande skolor främst även kommer från familjer som, även de är resursstarka och högpresterande.

Förslaget är visserligen steget bättre än det nuvarande kösystemet, men kommer endast resultera i att de mest informerade familjer blir de som över huvud taget anmäler sina barn till dessa populära skolor. Många familjer kommer inte ens att uppmärksamma denna valmöjlighet.

Denna sociala faktor ska inte få avgöra ett enda barns framtid i vårt land. Att det i Sverige ens existerar möjligheten att föräldrar, genom att inte vara tillräckligt informerade, kan försämra sina barns skolgång är ett djupt strukturellt problem som inte kommer att lösas genom att endast göra det lite enklare för barn med olika social bakgrund att ta sig in på populära skolor.

Ekonomer är väl bekanta med att människan inte alltid agerar rationellt – långt ifrån. Politiker borde också ta till sig denna fundamentala förståelse för människans natur. I synnerhet när det kan ha en negativ inverkan barns framtid.

Således är skolkommissionens förslag endast en pseudolösning på ett djupare problem i det svenska skolsystemet: ojämlikheten mellan skolorna. För att öka den socioekonomiska rörligheten behöver möjligheten för föräldrar att välja skola åt sina barn tas bort. Det faktum att vi får mardrömmar vid blotta tanken av att våra barn ska gå i en viss kommunal skola är något som inte borde existera i Sverige.

Istället för att göra det enklare för socioekonomiskt svagare familjer att kunna få in sina barn i de högpresterande skolorna så borde vi gå Finlands väg, där föräldrar inte har skäl till att välja skola för sina barn, då utbildningen är betydligt mer likvärdig över lag.

Jag vill uppmana Socialdemokraterna att ta våga ta strid för denna fundamentala brist inom det svenska skolsystemet, för barnens skull.