Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-21 07:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/lyft-blicken-alla-miljovanner/

DN Åsikt

DN Åsikt. Lyft blicken, alla miljövänner

Verkligheten blir inte bättre för att man ritar om kartan.

Region Stockholm, har inte som Göteborg  och Malmö några övergripande, beslutande instanser. Men hela vår region är min horisont, där många års taxikörande har givit en viss överblick, som en del debattörer tycks sakna. Gäller även trafikansvariga i Stadshuset.

Jag liksom ett flertal av miljövännerna bor i innerstan, sedan generationer, men har även bott i förort där vi tidvis måste ha två bilar. Bilar i den trånga innerstan vill jag undvika och mitt intryck var att "Österleden" via tunnel och/eller bro skulle anknyta direkt till Norra länken. Om jag missuppfattat det och en mångfilig motorväg ska dras rakt genom mina tidigare hemkvarter på Gärdet ber jag om ursäkt. Att i stället dra Österleden via Lidingö och Danderyd kan vara en tänkbar lösning.

För huvudproblemet kvarstår: Att 400.000 nya invånare med allt mer rörliga yrken kommer att behöva förflytta sig  över stora glesbygda områden. Inte samma människor varje dag, men tillräckligt många för att kollektivtrafiken inte kommer att förslå. Mer miljövänliga och mindre bilar med  fler "laddningsstationer" av olika slag är en del av lösningen. En led, som tillsammans med de redan byggda avlastar den redan för trånga innerstan, är en annan.

Som sagt, dags att lyfta blicken utanför kommungränsen, även om miljöaspekterna är viktiga.

PS. Apropå statistik, som ju redan Mark Twain hyste viss skepsis till: En sanning med viss modifikation är att nya vägar medför mer trafik. Den kan ju till viss del hänga samman med att befolkningen ökar, vilket även bilförsäljningen indikerar. Att Stockholmsområdet  har det lägsta antalet bilar per invånare i landet kan också vara värt att notera.