Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-17 19:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/magnettag-skulle-bli-dyrt-och-tekniskt-komplicerat/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Magnettåg skulle bli dyrt och tekniskt komplicerat”

I Japan har magnettåg för passagerare uppmätt hastigheter på närmare 600 kilometer i timmen på testbanor. Foto: Itsuo Inouye

Magnettåg är inte aktuellt att utreda i Sverige. Ett sådant system skulle bli dyrt och tekniskt komplicerat. Dessutom skulle koppling saknas till det nuvarande järnvägsnätet, skriver Lennart Kalander på Trafikverket.

Rätta artikel

Trafikverket säkrar det järnvägssystem vi har; vi rustar upp, moderniserar och bygger ut. Det är svaret till Carl-Åke Utterström som i sin insändare på DN Åsikt undrar varför vi inte satsar på magnettåg.

Det går fler tåg än någonsin på den svenska järnvägen och tågresandet ökar. Kraftigt ökade anslag gör att vi nu kan rusta upp en sliten anläggning och stegvis få en mer robust, stabil och punktlig järnväg.

Men det räcker inte. Järnvägen behöver mer kapacitet. Därför har Trafikverket också i uppdrag att bygga ut det svenska järnvägssystemet.

Utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö ska, enligt regeringens beslut, påbörjas från ändpunkterna och färdigställas i den takt som ekonomin tillåter.

De nya stambanorna frigör kapacitet på den befintliga järnvägen, bland annat för godstransporter. De gör också järnvägssystemet mer robust.

Ökad kapacitet gör tåget smidigare för både resenärer och näringsliv. På så sätt ökar möjligheterna till hållbara resor och godstransporter.

Med ökad tillgänglighet skapas också förutsättningar för regional utveckling. I framtiden kan höghastighetstågen knyta samman Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö med snabbare transporter och öka tillgängligheten till de internationella marknaderna för människor och näringsliv.

Kapacitetsbehovet på järnvägen och möjliga lösningar på det har varit föremål för omfattande utredningar. En svensk bana för magnettåg skulle bli ett helt separerat system, utan kopplingsmöjligheter till dagens järnväg och det skulle krävas nya komplicerade och kostsamma anslutningar till centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Magnettåg ingår heller inte i EU:s gemensamma planer där utbyggnad av godskorridorer och höghastighetsjärnvägar genom Europa prioriteras. Ett höghastighetståg på traditionell räls kommer i framtiden kunna fortsätta från Malmö vidare mot Köpenhamn och kontinenten.