Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-17 19:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/magnettag-snabbare-och-billigare-an-vanliga-snabbtag/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Magnettåg snabbare och billigare än vanliga snabbtåg”

Testbana för magnettåg i den tyska staden Emsland på hastigheter upp emot 400 kilometer i timmen. Foto: Science Photo Library

Magnettåg är överlägsna i både hastighet och kostnad. Därför borde Trafikverket och politiker tänka om och utreda vad utbygga banor för magnettåg skulle kosta jämfört med de nya banor för snabbtåg som nu föreslås, skriver civilingenjören Carl-Åke Utterström.

Rätta artikel

Svar till Lennart Kalander på Trafikverket som svarat på min insändare på DN Åsikt:

Sanningen är att Europa inte tagit ställning angående teknikvalet. När Transrapid var aktuellt motsatte man sig inte detta.

Att planerna på en bana för magnettåg mellan Hamburg och Berlin lades ner berodde på en felaktig beräkning med irrelevanta kostnader. Det är ytterst beklagligt, men berodde inte på magnettåget.

Om ni hade gjort en utredning hade det framkommit att det inte skiljer speciellt mycket mellan magnettåg och vanliga tåg.

Om man nu vill bygga ut kapaciteten måste man bygga en helt separat bana in till varje centralstation. Därmed bortfaller argumentet mot att bygga magnettåg.

Lennart Kalander skriver att höghastighetstågen från Sverige ska kunna gå ner över Danmark och vidare till kontinenten. Men enligt en utredning är det europeiska höghastighetsnätet ett enda stort lapptäcke där höghastighetstågen endast på ett fåtal sträckor kommer upp i 250 kilometer i timmen, medan magnettåget som finns till Shanghais flygplats har en maxhastighet på över 430 kilometer i timmen.