Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-22 14:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/maktkampen-maste-foras-i-sociala-medier/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Maktkampen måste föras i sociala medier”

Så här såg Socialdemokraternas officiella Twitter-konto ut natten till måndagen sedan det kapats.

Kapningen av Socialdemokraternas officiella Twitter-konto visar hur makten har förskjutits från verkligheten till sociala medier. Vi är inte maktlösa till algoritmer, men det är ett motstånd vi måste göra aktivt, skriver studenten Inas Hamdan.

Rätta artikel

Allt fler politiska grupper rör sig från gatorna till sociala medier. Men individer som har vant sig vid att vinna i alla livets spel har upptäcker att spelplanen har förändrats. Deras sociala makt är värdelös och fakta betyder inget.

Det som har betydelse är ”memes” – virala snabba meningar och korta hyperboliska resonemang. Inget visar detta mer tydligt än hackningen av Socialdemokraternas Twitter-konto under natten mot måndagen.

”1 like = 1 död muslim, stod det bland annat på Twitter-kontot. En titt bland de som gillade tweeten innan den togs bort visade flera personer med profilbilder för partiet Alternativ för Sverige.

Otroligt smaklöst och olämpligt är det minsta man kan säga, men det bryr sig nätet inte om. Personerna bakom hackningen av kontot fick det de ville, och det var uppmärksamhet. Och det är allt som har en betydelse.

Användningen av sociala medier har blivit allt mer normaliserat. De flesta offentliga personer, företag och politiska partier har konton där de försöker få uppmärksamhet. 

Att inte söka den uppmärksamheten betyder att deras konkurrenter kommer att få det. På så sätt har nätet blivit en plats med höga vinster för den som kan knäcka koden bäst och få mest uppmärksamhet.

Allt fler börjar upptäcka är att de inte har samma sociala makt på nätet som de har i verkligheten. Att fånga uppmärksamhet handlar inte om att uttrycka den mest rimliga analysen av ett samhällsproblem, utan det är skämt, hyperbol och hårda attacker. 

Detta var otänkbart för makthavare fram till valet av Donald Trump som USA:s president 2016. Men utanför USA betraktas det fortfarande mestadels som olämpligt för makthavare att behandla seriösa frågor som skämt.

Problemet ligger i att det finns andra som är villiga att göra det. Det finns andra som vill förlöjliga all seriös konversation och inte se kompromisser skapas. De finner ingen skam i det olämpliga. Och de får uppmärksamhet.

De tweets som skickades ut på Socialdemokraternas twitterkonto var inte slumpmässiga, utan var uttryck som extrema rörelser länge använt sig av i sociala medier. Att ta dessa seriöst är att inte förstå ”skämtet”. Att inte ta dem seriöst är att låta dem sprida deras hatfulla meddelanden.

Vi kan försöka skicka våra egna tweets, men de kommer inte vara lika hyperboliska eller korta som deras, för inga seriösa lösningar är det.

Spelplanen har förändrats och gamla regler gäller inte längre. Sociala medier har börjat få allt mer inflytande på verkligheten.

Många som befinner sig i verkligheten vet inte hur de ska navigera sig i de sociala medierna. Frågan blir om de ska förlöjliga debatten i ett försök att ta makten, eller ska vänta tills någon annan får makten genom att förlöjliga debatten först? Behöver varje land en Trump?

Det finns andra lösningar. Vi är inte maktlösa till algoritmer som gynnar det hyperboliska, men det är ett motstånd vi måste göra aktivt.

Vi måste förstå att detta är något vi måste vara uppmärksamma för. Detta är ett hot mot demokratin som vi måste ta seriöst. Men inte för seriöst – för det är bara ett skämt.