Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 19:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/man-kor-vardslost-och-orsakar-olyckor/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Män kör vårdslöst och orsakar olyckor”

Essingeleden i Stockholm, landets mest trafikerade vägsträcka. Foto: Sara Moritz

SVAR PÅ INSÄNDARE. Det är nästan alltid män som kör för fort och orsakar olyckor i trafiken. Män borde tvingas genomgå en mer omfattande körkortsutbildning än kvinnor, skriver Camilla Hermansson.

Rätta artikel

Debatten mellan två upprörda män som skrivit insändare och svar på DN Åsikt om huruvida Audi-och BMW-förare kör om som galningar och utsätter personer för fara eller förare av motorstarka bilar ska få köra om andra utan att dessa ska låta sig psykas är inte bara en fråga om bil och prestanda. Det är en fråga som i allra högsta grad är kopplad till om du är man eller kvinna.

Värst för en kvinna är en man i en bil, oavsett märke men oftare motorstarkt, som ser en kvinna som puttrar omkring på vägarna. Då ska det köras om på tokiga sätt och det ska gasas som en dåre när det blir grönt i ett stoppljus.

En annan favorit, i mindre städer, är att mannen vägrar att släppa in en kvinna som kör i vad han menar är fel fil och behöver byta. Den felaktiga filen är naturligtvis den där en kan köra snabbare.

Orsaken till filbytet kan vara ett vägarbete som en inte kunde förutse, eftersom en inte kör där varje dag. Personligen har jag utsatts för att män kör upp parallellt med bilen efter filbyte och stirrar ut en och pekar med fingret mot huvudet att jag är en idiot.

Det hade bara saknats att jag prejades av vägen som i en actionfilm. För tydlighetens skull ska väl tilläggas att detta är ett fenomen som inte finns i Stockholm, för då skulle trafiken proppa igen på nolltid.

Nuförtiden pendlar jag elva mil varje dag till arbetet, och har tid att reflektera över det mesta på vägen under färden hem. Eftersom jag bor i de norra delarna av landet kan det vara dåligt väder ibland, med snörök som ger minimal sikt speciellt efter en långtradare.

Då kommer det män, aldrig kvinnor, som kör om mig plus lastbilen framför i minst 130 kilometer i timmen med noll sikt. Ofta är omkörningssträckan inte heller speciellt lång, så de kör in snävt framför lastbilen med risk för kollision som också kommer påverka bilar bakom.

Omkörningsfilen behöver inte heller vara ordentligt plogad. Det spelar ofta ingen roll om det är en Audi, BMW, Volvo, Kia, Skoda eller vad som helst. Bilmärket är oväsentligt. Det generella för dem är att de alla är män.

I mitt stilla sinne funderar jag då alltid över hur dessa män fungerar i det övriga samhället, om de visar sig ha så dåligt omdöme när de gäller att ta sig fram på vägarna. Det torde återspegla sig i allt de gör.

Det kanske ska finnas två nivåer på utökad kontroll av förare. En för män som är unga – det har redan försäkringsbolagen klurat ut och ger högre premier – och en för män i allmänhet. Nu får inte försäkringsbolagen ge högre premier till män generellt även om de skulle vilja.

Män kör mer vårdslöst och orsakar olyckor på våra vägar. Män, kör som folk och inte som omogna småpojkar utan utvecklat konsekvenstänk!