Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-21 01:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/marknaden-ska-fanga-upp-olikheter-och-behov/

DN Åsikt

DN Åsikt. Marknaden ska fånga upp olikheter och behov

Schwartz debattinlägg tar avstamp i en politisk idé som går på tvärs med verkligheten. Samma verklighet vi företagare måste bejaka och acceptera, fördomsfritt och utan politiska låsningar, för att nå framgång.

Rätta artikel

Att män och kvinnor är lika värda vilket är tämligen oomtvistad 2016. Lika uppenbart som att vi är lika värda är att vi är olika. Dock talas det väldigt lite i debatten om våra olikheter.

Marknaden däremot har till uppgift att fånga upp olikheter och behov. Marknaden består av oss människor som tillsammans skapar den. Marknadens funktion är en spegelbild av hur vi människor är och hur vi fungerar. Politiska idéers ursprung är tyvärr sällan förankrade i verkligheten. Alltför vanligt är att de snarare tar sitt avstamp utifrån utopier eller en önskad världsbild istället för den faktiska.

I Åsa Schwarz inlägg ställs jämställdhet  emot ett företags profilering och i förlängningen dess vilja att öka sin försäljning. Schwarz ilska grundar sig på att de stora producenterna av fotbollsskor i sin marknadsföring använder enbart manliga förebilder. Hon blandar ihop sitt ansvar som förälder – att intressera och stimulera sitt barn till att upptäcka nya intressen, sporter eller annan aktivitet – med företagarens intressen att utveckla sitt företag.

Skillnaden mellan damfotboll och herrfotboll är avgrundsdjup. Inte minst när det gäller försäljning av fotbollsskor. Visst är det roligt och viktigt att barn uppmuntras att spela fotboll (eller annan idrott). Fler pojkar än flickor låter sig intresseras. Flickor slutar spela fotboll i högre grad än pojkar när de når de övre tonåren. Pojkar spelar fotboll långt upp i åren medan flickor slutar innan de fyllt 20 år. Tjejer och killar beter sig olika. Detta resulterar i att marknaden för herrskor är i fokus för skoproducenterna och deras marknadsförare. (Men om de har missat något i sin marknadsanalys har Åsa Schwarz en poäng som hon kommer att kunna slå mynt av. Antingen som entreprenör med en affärsidé att sälja fotbollsskor till tjejer med profilerad marknadsföring där kvinnliga förebilder gör susen. Eller varför inte som kreativ marknadsförare hos en befintlig återförsäljare eller producent. Rätt nytänkande skapar marknad. Har hon rätt i sina idéer är fältet öppet. Så kör på Åsa!)

Under hela 90-talet var jag vd för det företag jag startat, Matteus Fondkommission. I mitten av 90-talet lanserade vi en kampanj som innebar att vi ville attrahera kvinnliga kunder. Kampanjen fick mycket uppmärksamhet. Som en del i kampanjen anställde vi 15 kvinnliga aktiemäklare. Det hela blev mycket framgångsrikt på så sätt att vi lyckades attrahera kvinnliga kunder. Dock blev det ekonomiska utbytet ett fiasko då det blev väldigt tydligt för oss att kvinnor inte är särskilt transaktionsbenägna. Vi levde på provisioner från transaktioner, men våra nya kvinnliga kunder genererade inga provisioner. Däremot kostnader för depåadministration etc. Kampanjen lades ned efter 18 månader. Män och kvinnor är olika och något man som företagare och marknadsman inte har råd att bortse ifrån.

Åsa Schwarz kritiserar återförsäljaren Stadium som i sina butiker lånar sig till marknadsföringen av fotbollskor där bara manliga fotbollsstjärnor figurerar. Schwartz tycker att det är otidsenligt och symptomatiskt att deras styrelse består till 100 % av män, vilket implicit ser som orsaken till den missriktade marknadsföringen. Även här riktas ilskan mot verkligheten. Du väljer att ta avstamp i ett önsketänkande där kvinnor med automatik har en plats i styrelser, medan verkligheten visar att ytterst få företag med fler än en anställd startas och drivs av kvinnor. Det är naturligt att en entreprenör söker likasinnade - oavsett kön – till sin styrelse.

Huvudinlägg: Åsa Schwarz: Hur kan det bara hänga manliga förebilder på väggarna?