Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-16 09:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/monorails-en-billig-taglosning-for-kringfartslederna/

DN Åsikt

DN Åsikt. Monorails - en billig tåglösning för kringfartslederna

Hängande monorailtåg är en billig lösning för att effektivisera kollektivtrafiken på kringfartslederna. Som en ytterligare effektivisering kan man ta fram fram spårlösa vagntåg för innerstadstrafiken.

Med hängande spårvagnar kan kringfartslederna effektiviseras ytterligare. Tågen kan samsas med biltrafiken, hängande över innerfilen. De måste ha egna påfarter vilket naturligtvis är ett  bekymmer, men det är sannolikt lättare att lösa det problemet än att bygga helt separata spårvägar och tunnlar för spårbunden kollektivtrafik. Med en marschhastighet om ca 70 km i timmen bör de matcha trafikrytmen i innerfilerna väl. Det skulle fungera även i tunnlarna, takhöjden bör vara tillräcklig för en monorail även i de redan befintliga tunnlarna då ett hängande monorailtåg inte har några hjul som ska få plats under passagerarna. Ett hängande monorailtåg bör vara möjligt att konstruera så att totalhöjden blir mindre än för en modern spårvagn.

Som ett komplement för innerstaden kan man införa spårlösa vagntåg. Vad många inte tycks veta är att det går att konstruera vagntåg utan spår där sista vagnen går i exakt samma hjulspår som första vagnen. Den enda nyttan som finns med spårvagnsspår är att järnhjul på räls rullar lättare än gummihjul på asfalt, men nyttan är tveksam, spåren är dyra att lägga, kostar mycket att underhålla och de skapar livsfarliga situationer för cyklister. Spårlösa vagntåg ger väsentligt fler fördelar än spårvagnar för innerstadsborna och pendlarna.