Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-22 00:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/motorcyklar-och-mopeder-diskrimineras/

DN Åsikt

DN Åsikt. Motorcyklister och mopedister diskrimineras

Motorcyklar har mer gemensamt med cykel än en bil. Ändå så likställs de med bilar ur både parkerings- och trafiksynpunkt. Om alla som i dag körde bil i Stockholm i stället skulle körde motorcykel skulle det inte finnas några köer.

Det är ingen nyhet för någon att motorcyklar och mopeder bara tar upp 10-20 procent av ytan mot vad en bil gör, beroende på bredd och parkeringstäthet. De parkeringsytor som krävs minskar drastiskt.

Det är inte riktigt jämförbara med en vanlig cykel, men nästan. Längden är så gott som densamma, och de kan placeras på ställen där en bil inte alls får plats. Åndå är parkeringspriset långt ifrån proportionellt mot den yta den tar upp i jämförelse med bil.

I trafik tar även en motorcykel och moped upp mycket mindre plats än en bil. Uppskattningsvis får det plats tre tvåhjulingar per bil på vägen, med bonusen att varje "hjulspår" för en bil eller buss blir som en fil för tvåhjulingar. Detta gör att mc och moped är så gott som immuna mot köbildning, såvida inte en buss eller bil fått stopp framför i ett för smalt körfält. De är dessutom snabbare än vanliga cyklar.

Stockholm har många buss- och cykelfiler, men trots att en mc/moped har överlägsen bromsförmåga (i cykeltempo), tillika ABS-bromsar i många fall, får de inte vistas i cykelfiler. Givet att de håller ett cykeltempo vid stillastående kö borde de få använda cykelbanan för att ta sig förbi köbildning. På samma sätt borde de få använda alla bussfiler, då de i praktiken aldrig är ett hinder.

Trots dessa fördelar likställs motorcyklar med bilar, trots att de ur trafiksynpunkt är mer eller mindre desamma som cyklar. Varför diskrimineras tvåhjulingar på detta sätt bara för att de har en motor?