Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 12:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/motorcyklar-och-mopeder-stangs-ute-fran-parkeringhus/

DN Åsikt

DN Åsikt. Motorcyklar och mopeder stängs ute från parkeringhus

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) hänvisar till garage som motorcyklar och mopeder inte tillåts parkera i. Något intresse för att lösa problemet har inte Stockholms stad visat. Jag får en känsla av att de styrande politikerna vill få bort alla tvåhjuliga fordon, fossildrivna som eldrivna, från stan.

Jag är en av alla de som drabbas när Stockholm stad inför skyhöga avgifter på mc-parkering. Jag pendlar till jobbet i city varje dag året om på antingen mc eller moped, beroende på väder. Det sparar jag cirka 200 timmar per år på.

Men nu är det slut med det. Den nya avgiften kommer att kosta mig 20.000 kronor per år, vilket naturligtvis är helt ohållbart. Då spelar det mindre roll att kostnaden jämfört med bil är reducerad. Det är den dessutom bara på vissa platser i staden. På vissa håll kostar det lika mycket som för en bil. 

Daniel Helldén hänvisar i sitt svar på DN Åsikt till att mc och mopeder kan använda garage – trots att han i egenskap av ordförande i det kommunala bolaget Stockholm Parkering rimligen borde veta att mc och moped inte tillåts att besöksparkera i det största garaget i den dyraste zonen i city (Gallerian).

Det finns ytterligare några sådana garage i innerstaden där tvåhjulingar inte får komma in. Det finns några få hyrplatser för mc i dessa garage, men även här är kostnaden mycket hög. Ett alternativ vore att fler motorcyklar delar på en bilplats, men det är inte tillåtet (!). Alltså tar varje motorcykel, helt i onödan, upp en hel plats, trots att man får in sex motorcyklar och ännu fler mopeder på samma yta som en bil. 

I de stora parkeringshusen, inte minst i Gallerian, finns dessutom en stor mängd mindre outnyttjade ytor som skulle kunna användas till moped- eller mc-parkeringar om man nu inte vill ha dem på gatan. Men något intresse för att lösa problemet genom att ombilda dessa till mc-platser har inte staden visat.

Jag får en känsla av att Stockholms stad helt enkelt vill få bort alla tvåhjuliga fordon, fossildrivna som eldrivna, från stan. Det är en strategi som går tvärt emot andra storstäder i Europa där man i stället premierar effektiv och tidsbesparande pendling på två hjul.