Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-18 23:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/nattag-till-europa-gor-det-lattare-att-resa-hallbart/

DN Åsikt

DN Åsikt. I framtiden måste vi kunna ta nattåget till Berlin och Paris

Nattåget mellan Malmö och Berlin. Bilden togs 2007. Foto: Anette Nantell

Regeringen bör ge Trafikverket i uppdrag att att upphandla nattåg från Sverige och söderut i Europa, på samma sätt som upphandling redan sker till Narvik i Norge. Sådana nattåg skulle hjälpa oss klara klimatmålen och knyta samman Europa.

Allt fler inser hur ohållbart det är att flyga som vi gör i dag. Svenskarnas flygresor påverkar klimatet lika mycket som all biltrafik i landet, och utsläppen har fortsatt att öka. Tack och lov finns det goda möjligheter att ersätta flyget, i alla fall inom Europa. Nattåget, på väg mot en renässans, kan ge bekväma resor till många destinationer.

Möte i Berlin? Ta direkttåget från Stockholm Central på kvällen. Du är där en kvart i förväg, men det räcker med någon minut om du vill. Det är en vacker vårkväll, och efter avgång glider tåget tyst över Årstabron och ut från staden. Kanske äter du middag i restaurangvagnen och pratar en stund med en vän som klev på i Linköping. Eller så arbetar du på presentationen till morgondagens konferens – ombord finns givetvis både trådlöst nät och förstärkt mobiltäckning. När dagen är klar finns en färdigbäddad säng med sköna täcken i din kupé.

Vid halv åtta knackar konduktören på för väckning: tåget är på Hauptbahnhof om en timme. Efter dusch och frukost ombord är du mitt i staden, utvilad och redo.

Är det möjligt? Ja. Vi har med god hjälp av sakkunniga räknat på tidtabellen: Ett tåg från Stockholm klockan 19.00 skulle kunna stanna i Linköping 21.11, Nässjö 22.12 och Malmö 00.25 (och då också fungera som kvällståg). Tåget är i Hamburg 06.27 och Berlin 08.50. Tåget kan delas i Hamburg, och vara i Bremen 07.35, Köln 10.50, och i Bryssel kring lunch. Med ett kvällståg från Malmö skulle det gå att nå både Paris och London nästa morgon. Förslagen är baserade på de spår och vagnar som finns här och nu.

Jämfört med kvällsflyg sparar tågresenären både tid och hotellkostnad, och slipper gå upp vid fyra för ett brutalt tidigt morgonplan. Tåg har också goda möjligheter att ta med bagage utan större viktgränser eller incheckning. För samhället är internationella nattåg ett perfekt komplement till flygskatt: Vi behöver begränsa flygandet, men också göra det lättare att resa hållbart. Där är tåget – ofta drivet på 100 procent förnybar el – ett naturligt val.

Fram till 1990-talet gick tåget ”Alfred Nobel” Stockholm–Hamburg, trots att det behövde delas upp på flera färjor över Öresund och Stora Bält. Nu finns det fast förbindelse hela vägen, och lok som klarar alla system utan byte. Möjligheten till internationella nattåg är därför på många sätt bättre än på länge, och behoven större än någonsin.

Vad behövs för att det ska bli verklighet? Vi föreslår att regeringen ger i uppdrag åt Trafikverket att upphandla nattåg från Sverige och söderut – sådan upphandling sker redan av tåget till Narvik och flera flyglinjer. Det är inte ens säkert att skattemedel behövs, men det skulle ge trygghet att komma igång. Nattåg skulle i varje fall ge mycket hållbart resande per satsad krona, och kan till skillnad från höghastighetsbanor bli verklighet nästan omedelbart.

Nattågen hjälper oss att både klara klimatmålen och knyta samman Europa.

Kommer vi att kunna ta tåget till kontinenten redan i sommar eller nästa?

Medförfattare: Andrea Söderblom-Tay, Stockholm, Ellie Cijvat, Malmö, och Poul Kattler, Köpenhamn.