Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/ny-batteriteknik-kan-ge-eldrivet-inrikesflyg/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Ny batteriteknik kan ge eldrivet inrikesflyg”

Omkring år 2025 kan vi enligt vissa experter kunna flyga med elflyg. Denna modell (bilden är ett fotomontage) har tagits fram av ett företag baserat i Paris och Singapore. Foto: Splash News

Snabba tekniska framsteg gör att batteridrivet passagerarflyg är tekniskt möjligt inom en snar framtid. Elflygens låga kostnad skulle kunna ge snabba, billiga och klimatsmarta transporter till hela landet, skriver forskarna Anders Forslund och Mauritz Andersson.

Rätta artikel

Flygingenjörerna Kenneth Nilsson och Patrik Berry hävdar i ett svar på Lennart Stridsbergs insändare på DN Åsikt att ”eldrivet passagerarflyg är en teknisk omöjlighet”.

Den bedömningen var förhärskande inom flygindustrin för fem år sedan, men har med de senaste årens teknikutveckling blivit förbisprungen. Nya idéer börjar bli verklighet. Konstruktiv kritik är alltid bra, men vi måste kunna diskutera mot bakgrund av nya fakta och rön i stället för gårdagens inställning.

Flygindustrin satsar miljardbelopp på elflyg, inklusive de stora flygplanstillverkarna Airbus och Boeing. I dag bedrivs hundratals elflygsprojekt i USA, Tyskland, Kina och England.

Det finns redan elflygplan på marknaden, bland annat den Pipistrel Alpha Electro som pryder Nilssons och Berrys replik, och större flygplan för passagerardrift är under utveckling.

Airbus A320 och Boeing 737 är flygplan optimerade för korta distanser, men har ändå en räckvidd på runt 600 mil. Andra flygplan som Airbus A350 har en räckvidd på hela 1.520 mil.

De är med andra ord grovt överdimensionerade för att flyga inrikestrafik i Sverige. Även med en trettiondel av energin skulle man med samma flygplan kunna flyga 20 respektive 50 mil.

Att använda Teslabatteri som referens ger en underskattning av tillgänglig batterikapacitet. Teslas batterier är främst designade för att hålla nere kostnader.

I Eliseprojektet testar vi batterier med en energitäthet på 250 Wh/kg på packnivå, alltså 50 procent mer än Teslas, vilket ökar räckvidden i exemplet till 30 respektive 75 mil. Reservproblematiken går att lösa med en räckviddsförlängare som drivs på biobränsle.

Det stämmer att flygandet ökar i världen och att det är en utmaning att få ner utsläppen. Elflyg är ingen universallösning,. Andra lösningar såsom biobränslen och vätgasdrift behövs för långdistansflyget. Notera dock att 40 procent av flygets CO2-utsläpp kommer från kortdistansflyget och 40 procent av rutterna i Europa är kortare än 75 mil. Här skulle elflyget kunna göra stor skillnad för klimatet.

I andra länder accelererar elflygplansambitionerna. Det gäller för Sverige att hänga med för att inte komma på efterkälken.

Samtidigt är det viktigt att vi forskare och utvecklare går noggrant tillväg. Därför välkomnar vi diskussioner om elflyg med författarna av artikeln och andra kunniga på området. Vi måste jobba tillsammans för att bli ett land i framkant av den begynnande elflygplansindustrin.

Förutom att ha noll operativa utsläpp kan elflyget öka tillgängligheten i Sverige, speciellt för orter som inte trafikeras av ett framtida höghastighetståg. Elflygens låga kostnad i användning och underhåll skulle ändra ekvationen för landets regionala flygplatser.

En elektriskt flyginfrastruktur skulle därmed kunna ge snabba, billiga och klimatsmarta transporter till hela landet.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Anders Forslund, forskare på Chalmers, och Mauritz Andersson, forskare vid Uppsala universitet, koordinatorer för Vinnova-projektet ”Elise - Elektrisk lufttransport i Sverige”

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt