Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 15:10 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/nya-satsningar-ska-minska-trafikolyckorna-i-stockholm/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

”Nya satsningar ska minska trafikolyckorna i Stockholm”

Foto: Roger Turesson

Förra året omkom 16 personer i Stockholmstrafiken, det högsta antalet på tio år. Men året innan omkom fem personer, den lägsta siffran i modern historia. Kommande satsningar på bland annat cykelbanor ska minska olyckorna, skriver trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Stockholm ska vara en trygg och trafiksäker stad. Därför arbetar vi sedan flera år tillbaka med att sänka hastigheterna på våra gator och satsa på trafiksäkerhetsåtgärder i hela staden.

Sammanlagt satsas 750 miljoner kronor fram till år 2026 i en historisk satsning på ökad trafiksäkerhet i Stockholm. Genom dessa satsningar kommer både antalet olyckor och vägbullret att minska.

Staden arbetar utifrån ”Nollvisionen” som innebär att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Men precis som insändarskribenten Gösta Grassman skriver var 2017 dessvärre ett år då ovanligt många, totalt 16 personer, omkom till följd av trafikolyckor i Stockholm.

Senast så höga siffror uppmättes var under 2007. Dock varierar antalet olyckor från år till år. År 2016 omkom fem personer, vilket är det lägsta antalet i huvudstadens moderna historia.

Förhållandet mellan hastighet, olyckor och skador är ett väl utforskat område. Att generellt sänka hastigheten och en öka hastighetsefterlevnaden på stadens gator är en förutsättning för att minska antalet döda och skadade i trafiken.

Vid skolor och förskolor ska den skyltade hastigheten därför inte överstiga 30 kilometer i timmen. Vi vill även ha kommunala hastighetskameror och kommunal trafikövervakning.

När det gäller Norra Bantorget och cykelinfrastrukturen i staden arbetar vi med förbättringar. Norra Bantorget ska byggas om och under nästa mandatperiod kommer vi satsa en miljard kronor på förbättrad cykelinfrastruktur.

Trafiken i storstad som Stockholm är väldigt komplex. Många människor och trafikslag ska samspela på trånga ytor i den täta moderna staden. För gående och cyklister, barn och äldre, samt personer med olika funktionsnedsättningar är det av allra största vikt att vårt arbete för ökad trafiksäkerhet får fortsätta.

DN Åsikt 31 oktober 2018 kl 15

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.