Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-15 16:41 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/oacceptabelt-att-apple-blockerar-svenska-foretag/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

”Oacceptabelt att Apple blockerar svenska företag”

Foto: Jung Yeon-je/AFP

Min Apple Watch blev en besvikelse. Apple försöker styra vår konsumtion genom att låsa sina tjänster mot internationella jättar. För att kunna utnyttja klockan fullt ut skulle jag behöva byta bank, mobiloperatör och musiktjänst, skriver läsaren Henrik Willstedt.

Det är dags att vi börjar prata om Apples otäckt stora makt över våra liv. Genom tekniska blockeringar styrs vår konsumtion iväg från svenska bolag till internationella jättar. 

I morse ringde det på dörren och efter en slarvigt skriven signatur till budet tog jag med entusiasm emot min nya Apple Watch. Det är smartklockan som skulle få superdatorn Watson att framstå som ”snäll men kanske lite dum”. Idén var att den skulle ersätta min mobil, min plånbok och bli min bästa träningskompis. Men jag hade inte kommit särskilt långt förrän jag insåg att det kanske skulle förbli just en dröm.

När jag försökte aktivera Apple Pay – som skulle ersätta min plånbok – så hade Apple låst tjänsten mot Nordea. Ett amerikanskt bolag med ett börsvärde ungefär dubbelt så stort som Sveriges BNP, i detta fallet Apple, börjar alltså med påtryckningar mot mig som konsument att jag skall lämna min svenska bank och flytta mina pengar till en finsk bank. Jag klickade ”Ställ in senare” och insåg att min smarta klocka kanske just blivit lite dummare. 

Sedan skulle man ställa in mobiloperatör. Här var det låst till operatören Tre som ägs till sextio procent av Hong Kong-bolaget Hutchison Whampoa. Och att använda Spotify som utvecklats ett stenkast ifrån mig var givetvis stört omöjligt. I stället är det bara Apple Music som gäller. Och min smarta klocka kändes plötsligt ännu lite dummare. Ännu ett svenskutvecklat bolag som var blockerat i min nya klocka.

Det är frustrerande. Hur mycket kan vi som medborgare tolerera att ett astronomiskt stort företag från ett annat land styr vår konsumtion när det gäller helt andra varor och tjänster? Nog för att vi köper Iphone-mobiler och annat spännande från Apple, men när de börjar styra bort vår konsumtion från svenska bolag inom helt andra branscher, då börjar vi passera en anständighetens gräns för vad vi och vår ekonomi skall tolerera.

Självklart förstår jag att Apples Sverigekontor aldrig skulle kommentera en sådan här fråga, men jag känner mig skyldig den svenska kronan och fanan att försöka ändå: hur kan ni acceptera att Apple missbrukar sin makt i vår svenska ekonomi på det här sättet? Förstår ni inte allvaret i att arbeta med inlåsningsmetoder i en i övrigt fri marknad och styra vår konsumtion till andra länder? 

Jag kan inte vara den enda konsumenten som fullkomligt avskyr det här beteendet.

När ingenting längre känns smart med min nya klocka så har min ljusa morgon blivit lite mörkare, jag ser travar av kartonger, plast och annat skräp ligga spritt runtom i lägenheten. Allt vittnar om ett köp av en dum klocka som tvingar mig att byta bank, mobiloperatör och musiktjänst för att fungera som utlovat. 

Jag inser att så kommer det givetvis inte bli och sneglar på min gamla hederliga klocka. Den behövde man åtminstone inte ladda var tolfte timma. Rätt smart ändå.

DN Åsikt 25 oktober 2018 kl 05

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.