Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

Oacceptabelt att tåg stoppas av normalt snöfall

Foto: Johan Nilsson/TT
Foto: Johan Nilsson/TT

Alla tåg kan inte gå i tid – men dessa återkommande sammanbrott på grund av bagatellartade väderförhållanden är inte acceptabla. Det är uppenbart att Trafikverket inte klarar sitt uppdrag.

Den 9 mars hade jag planerat en resa till Stockholm. Jag skulle åka tåg med SJ från Fagersta till Västerås, och därifrån buss till Stockholm. Kollektivtrafik och, med andra ord, det som vi uppmanas att använda.

Jag infinner mig i god tid för att inte missa tåget, men möts av en skylt att tåget mot Västerås är försenat 25 minuter. Det kan gå, tänker jag, och väntar. Fler plinganden och nya avgångstider följer. SJ flyttar successivt fram avgångstiden några minuter i taget. Förseningen ökar, och den nya avgångstiden närmar sig nästa tågs avgångstid. Andra resenärer med ”appar” för ändamålet meddelar att det är tågkaos i Västerås. Jag kan inte bekräfta det – jag kom ju aldrig dit. Jag ger upp och tar bilen.

Vad var det då för naturkatastrof som hade orsakat detta? Jo, ett helt normalt vinterväder där det hade fallit tio centimeter relativt lätt snö under natten.

Tågtrafiken i Sverige lämnar en hel del övrigt att önska. Nedrivna kontaktledningar, signalfel, skador på spåren som inte åtgärdas utan hålls under observation eftersom det inte bedöms akut. Allt detta har vi hört på nyheterna, och vant oss vid. Men vi måste väl också ha en infrastruktur som innebär att tågen kan gå när allt material är helt, men det råkar vara ett normalt vinterväder?

Hur skulle det se ut om alla lastbilstransporter, bussar och personbilstrafik skulle bryta samman på samma sätt efter ett för årstiden helt normalt väder? Vad kostar det samhället i förlorad produktivitet när människor varken kan ta sig till sitt arbete, sina konferenser eller möten? Hur många missar flyget eller – som jag – andra former av kollektivtrafik? Hur är det med samhällsskydd och beredskap? Ponera att någon insats skulle göras som kräver pålitliga järnvägstransporter? Törs någon i dag lita på att tågen fungerar? Jag gör det inte.

De som ändå fullföljde en tågresan fick vidkännas 50 minuters försening i Fagersta, och ytterligare 30 minuter i Västerås. Tåget hem från Västerås var även det försenat, och anslutningen mot Fagersta missades med tre minuter. Det innebar ytterligare en timmes försening för att vänta på nästa avgång.

Det är inte den olägenhet som drabbade mig som är viktig i sammanhanget. Det är principen. Vi vet att det är vinter. SMHI kan berätta när det väntas snö i förväg. Systemet måste vara så pass robust att det fungerar trots normala väderfluktuationer. Alternativet är att det finns en beredskap och framförhållning så att störningar undviks. Tyvärr tycks inget av detta vara fallet.

Många människor får sin planering kullkastad, inte en gång, utan regelbundet av till synes bagatellartade orsaker. Avvikelser har blivit en normalitet. Alla tåg kan naturligtvis inte gå i tid – men dessa återkommande sammanbrott på grund av bagatellartade väderförhållanden är inte acceptabla. Det är uppenbart att Trafikverket inte klarar sitt uppdrag.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.