Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-08 15:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/odesdigert-beslut-av-sl-att-minska-turtatheten/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Ödesdigert beslut av SL att minska turtätheten”

Många bussar mellan Slussen och Nacka/Värmdö har varit fullsatta under måndagen och tisdagen, trots uppmaningar från Folkhälsomyndigheten om att hålla avstånd till varandra.
Många bussar mellan Slussen och Nacka/Värmdö har varit fullsatta under måndagen och tisdagen, trots uppmaningar från Folkhälsomyndigheten om att hålla avstånd till varandra. Foto: Beatrice Lundborg

INSÄNDARE. Det har nu varit två dagar med överbelamrade bussar i rusningstid i Stockholm där människor tvingats packa ihop sig på ett riskabelt sätt. Det kan ha varit ett ödesdigert beslut av SL att minska turtätheten, skriver Jens Fagerlund.

Att cykla är inte ett alternativ för mig. Det skulle ta mig två timmar att promenera till jobbet. Att ta mig hem skulle förstås ta lika lång tid. Fyra timmars ofrivillig promenad genom en sjuk stad – hur länge skulle jag orka? Troligen inte så många dagar.

Ovanstående tankar upptog i måndags flera gånger min hjärna. Anledningen är att SL under måndagen stod bakom den kanske sämsta nyheten av alla i dagar då vi uppmanas hålla avstånd och ta situationen på fullaste allvar; SL hade beslutat att från och med nu skulle busstrafiken begränsas och tidtabellerna glesas ut.

Följden blev överbelamrade bussar i rusningstid – bussar där människor tvingades packa ihop sig på ett rent hälsovådligt och riskabelt sätt.

Storstockholms lokaltrafiks presstalesperson Claes Keisu sade till medier att man kanske hade dragit ner på trafiken för mycket, men att detta möjligtvis skulle kunna rättas till en del inför tisdagsmorgonen.

Uttalandet får mig att undra: Drog SL ned trafiken i tron att flera chaufförer skulle sjukanmäla sig på måndagsmorgonen? I så fall, varför skickade man inte ut överskottet av chaffisar för att förstärka den galna trafikantsituationen? Vad gör en busschaufför under arbetstid om han/hon inte kör buss? Sitter i bussgaraget i karantän i förhoppning om att inte bli sjuk medan trafikanterna hostar varandra i ansiktena?

Visst, det kan komma tider då hela linjer måste ställas in på grund av personalbrist men den dagen den sorgen. Vi är många, dock tydligen inte tillräckligt många, som försöker följa myndigheternas råd så gott vi kan. Bland dessa råd ingår avståndshållning till andra människor och att jobba om man är frisk.

Många kan inte jobba hemifrån och många av dessa har samhällsviktiga sysslor. Det är i dessa grupper viktigt att andra samhällsaktörer gör sitt yttersta för att begränsa eventuell smittspridning.

Här fallerade SL rejält under måndagsmorgonen. Konsekvenserna skulle kunna bli ödesdigra och då får nog Claes Keisu och hans kollegor det ganska svettigt att försöka förklara hur de egentligen tänkte!