Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 11:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/oka-undervisningstiden-for-yngre-elever/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Öka undervisningstiden för yngre elever”

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

INSÄNDARE. Det är viktigt att införandet av en tioårig grundskola, där förskoleklassen görs om till årskurs 1, utformas i linje med forskningen, skriver Johan Duvdahl.

I en nyligen publicerad artikel i Lärarnas tidning intervjuas forskaren Therese Nilsson vid Lunds universitet som med tre kollegor gjort en studie som visar att längre skolterminer hade positiva effekter och gynnade elever, i synnerhet kvinnor, senare i livet genom högre inkomst och pension. 

Det forskarna såg var att förlängningen av terminstiden är mycket mer effektiv om man gör det från det att eleverna är unga, i jämförelse med att lägga till ett ytterligare skolår senare. Applicerat på dagens förhållande tror hon att ökad tid i förskoleklass skulle kunna få liknande positiva effekter.

Det är därför viktigt att införandet av en tioårig grundskola, där förskoleklassen görs om till årskurs 1, utformas i linje med forskningen. Reformen som förhandlats fram i januariavtalet måste leda till ökad undervisningstid för yngre elever också i praktiken.

Då kan både samhället och den enskilda individen vinna mycket i form av framtida ökade skatteintäkter, men också för att ökade inkomster skapar större möjligheter för individer att påverka sin livssituation.