Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-17 18:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/onodig-polarisering-mellan-larande-och-noje/

DN Åsikt

DN Åsikt. Onödig polarisering mellan lärande och nöje

Debatten handlar om inställning till kunskap och negativa attityder till lärande. Kunskap behöver inte stå i motsättning till nöje.

Joachim Bergenstråhle skriver i dag att julkalenderns "ambitiösa ändamål inte helgar medlen", som svar till Ida Andersson. Ska man tro honom, så riktas kritiken från de upprörda föräldrarna framför allt mot en stökig mix av stilar och format. Möjligtvis är det ett störningsmoment om man är lektor i bildproduktion, men i den större opinionen riktas irritationen mot programmets tydliga betoning på lärande.

Föräldrar upprörs över att julkalendern gjorts till någon form av historialektion – det är programmets utbildande karaktär som väcker missnöje – föräldrarna vill unna sina barn någonting mindre intellektuellt när de bänkar sig framför TV:n med frukostsmörgåsen.

Här har vi pudelns kärna – en attityd till kunskap som någonting som med nödvändighet måste stå i motsättning till nöje. Vilken attityd till lärande tar barn sedan med sig in i klassrummet, när de matas med en negativ inställning till kunskap i hemmet? Föräldrar har naturligtvis ingen skyldighet att ”ljuga för sina barn för bildningens skull”, men de har ingen skyldighet att ingjuta sina barn med sin negativa bild av programmet heller. Det finns fler kanaler att titta på, eller ännu bättre: läs en julsaga för barnen istället.

Sedan kan man, precis som Bergenstråhle säger, naturligtvis diskutera en del av de historiska framställningarna. Det blir givetvis en balansgång när historia ska framställas ur ett barnperspektiv, där vår tids jämlikhetsideal ska kombineras med historisk könssegregering. Men ser man bakom den, väldigt ytliga, delen av framställningen så baseras programmet på gängse kunskap om vår historia – och det är uppfriskande med en julkalender som uppmuntrar till reflektion.