Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-24 01:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/orimlig-prishojning-av-lokaltrafiken-i-stockholm/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Orimlig prishöjning av lokaltrafiken i Stockholm”

Nya bussar i Upplands Bro är en del av den senaste utvidgningen av SL:s kollektivtrafik. Foto: Magnus Hallgren

INSÄNDARE. Prishöjningen vid årsskiftet av lokaltrafiken i Stockholm är orimlig. Ansvariga verkar ha kommit fram till att resenärerna kommer fortsätta betala i alla fall, skriver Fredrik Heiding.

Storstockholms lokaltrafik (SL) har än en gång höjt priserna. Sedan den 3 januari kostar ett månadskort 930 kronor. Två huvudargument ges för höjningen: inflationen och en utökning av trafiken. Men dessa argument är högst tveksamma.

De genomsnittliga prisökningarna har legat strax över 1 procent per år sedan år 2000 och lite över 3 procent sedan 1980 när ett månadskort kostade 70 kronor.

Efter inflationen borde det i dag kosta cirka 240 kronor. År 2000 kostade ett månadskort 450 kronor, vilket i dag motsvarar cirka 590 kronor.

Vidare argumenterar SL att höjningen motiveras av ett utbyggt nät och fler resenärer. Men detta är ett uppenbart skenargument eftersom större aktörer och marknader ofta kan sänka priser – jämför exempelvis Ica med en liten, lokal matbutik.

Med det sagt verkar SL ha gjort en klassisk beräkning av priselasticitet och kommit fram till att resenärerna kommer fortsätta betala, även om de höjer priset.

Och det kommer vi så klart att göra. Vad har vi för val?