Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-24 05:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/orimlig-vantetid-i-telefonen-for-att-fa-tag-pa-polisen/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Orimlig väntetid i telefonen för att få tag på polisen”

Foto: Henrik Montgomery/TT

Om man ringer 11414 till polisen är det viktigaste att snabbt få svar. När allmänheten tröttnar på att sitta i och vänta i en telefonkö kommer man att sluta ringa in viktig information, skriver före detta kriminalkommissarien Sven-Åke Runelid.

Rätta artikel

Polisens telefonnummer 11414 har så stora brister att det utgör en fara för en viktig samhällsfunktion. När allmänheten inte får svar inom anständig tidsram och tröttnar på att sitta i vänteköer, då kommer man att sluta ringa in viktig information till polisen.

Detta innebär att polisen förlorar den viktigaste samarbetspartnern för spaning, utredning och brottsförebyggande polisarbete som finns. Utan en kontaktlänk till allmänheten blir polisarbetet en verksamhet där polisen alltid kommer att sen på brotten.

Den viktigaste psykologiska kontakten mellan allmänhet och polisen är att en mänsklig röst svarar ”polisen” direkt när man ringer. Hur samtalet sedan expedieras har underordnad betydelse. Förr fick man kontakt först och eventuellt vänta sedan. Nu får man vänta först, en omvänd ordning som har negativ effekt. Den psykologiska betydelsen är stor.

Hur kan något som förr var så enkelt ha blivit så svårt? Börja nu i rätt ände när ni ska förstärka polisen.