Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-17 19:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/orimligt-att-sr-hanvisar-lyssnare-till-facebook/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Orimligt att SR hänvisar lyssnare till Facebook”

Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT

Sveriges Radio tipsar i många program sina lyssnare att gå in på det kritiserade företaget Facebook. Varför använder SR Facebook när de har egna välfungerande webbsidor? skriver läsaren Lennart Philipson.

Rätta artikel

Varför styr Sveriges Radio sina lyssnare till Facebook? Sveriges Radio tipsar i många program sina lyssnare att gå in på Facebook för att kommentera programinnehåll eller få mer information om de ämnen som tas upp i programmen.

Detta gäller både den rikstäckande radion och lokalstationerna. Varför använder Sveriges radio över huvud taget Facebook som plattform när de har egna välfungerande webbsidor?

Många av Sveriges Radios lyssnare har, av säkerhetsskäl, valt att inte ha något Facebook-konto. Den som vill ha detaljer kan hitta mängder av information om hur Facebook utnyttjar information om sina användare på integritetskränkande sätt. 

Sveriges Radio har utmärkta egna webbplatser, både på riksplanet och lokalt. Jag menar att det är dit man i första hand bör hänvisa sina lyssnare, inte till Facebook. Jag inser att Facebook är mycket intresserade av vårt agerande på deras webbplats för att kartlägga oss mediekonsumenter.

Allt vi gör på Facebook är av intresse för ägarna eftersom de kan sälja informationen vidare och på det viset tjäna pengar på oss.

Tacksam om Sveriges Radio ger oss lyssnare svar på varför man väljer kanalen Facebook. Är det möjligen så att Facebook är så intresserade av lyssnarnas data att de ger Sveriges radio ekonomiska incitament att styra sina lyssnare till Facebooks plattform?

Jag har valt att explicit skriva om Sveriges Radio. Det finns dock ett flertal offentliga institutioner och myndigheter som använder Facebook för sin information. Ni andra får också gärna känna er träffade och agera därefter.

Ett annat problem med att lägga majoriteten av interaktionen med till exempel Sveriges radio på nätet är att man utestänger den del av befolkningen som inte är en del av det digitala Sverige, men det är en helt annan och möjligen ännu större fråga.