Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-26 18:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/orimligt-dyra-batterier-pa-elmopeder/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Orimligt dyra batterier på elmopeder”

Kinesisk elmoped i Peking. Foto: Andy Wong

INSÄNDARE. Batterier i elmopeder måste bytas ut efter ett antal år. Det raderar ut andrahandsvärdet och gör milkostnaden mycket högre än vad många kan ana, skriver elmopedsinnehavaren Anders Boström.

Jag blev vid ett besök i Kina för några år sedan imponerad av deras elfordon och köpte en elmoped, främst av miljöintresse.

När jag tog fram den för sommarsäsongen gick inte batteriet att ladda. Det är för gammalt!

I instruktionsboken läser jag att efter åtta år gå inte batteriet att ladda, utan måste bytas ut! Ett nytt batteri kostar mer än 15.000 kronor plus montering och felsökning, enligt en auktoriserad Yamaha-försäljare.

Jag har kört väldigt lite. Batterikostnaden för mina 78 mopedmil blev inte mindre än 192 kronor per mil.

Om man kör 100 mil per år blir batterikostnaden 15 kronor per mil plus elförbrukning, vid 200 mil 7,50 kronor per mil - och så vidare.

Här är ett antal frågor som miljöpartister, övriga politiker och elbilstillverkare borde kunna besvara och som elfordonsköpare borde ställa sig för att inte upprepa mina misstag.

• Hur länge räcker batterierna?

• Är det fortfarande en inbyggd maxtid innan de slutar fungera?

• Hur många gånger kan batterierna laddas?

• Är det explosions/brandrisk med batterierna efter en viss tid?

• Vad är batterikostnaderna per mil vid olika körsträckor, 1.000, 1.500 respektive 2.000 mil per år för en elbil?

• Vad blir andrahandsvärdet på en elbil?

Slutligen, vad ska jag göra med min elmoped ? Finns det explosions- eller brandrisk om inte någon annan än jag vill kosta på ett nytt batteri – och måste jag betala en miljöavgift om jag skrotar den?