Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-24 06:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/orimligt-kopa-ny-mobil-for-att-kunna-anvanda-bank-id/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Orimligt köpa ny mobil för att kunna använda bank-id”

Foto: Andreas Hillergren/TT

Sedan i höstas kan jag inte använda mobilt bank-id. Jag kan inte rapportera till Arbetsförmedlingen eller få tillgång till myndighetspost. Det är orimligt att tvingas köpa en ny mobil för att kunna använda bank-id, skriver läsaren Henrik Scheutz. 

Rätta artikel

Sedan i höstas kan jag inte använda mobilt bank-id eftersom det måste uppdateras, och det går inte i min telefon. 

Jag har svårt att klara mig utan det. Främst behöver jag mobilt bank-id för att logga in på Arbetsförmedlingens hemsida för att rapportera. Nu måste jag ta mig till ett kontor för att få en blankett att fylla i där. 

Mobilt bank-id behövs även för att logga in på Kivra dit viktig post från myndigheter – som till exempel Skatteverket – och organisationer kommer. Nu missar jag mycket viktig post. Har meddelat Kivra detta, men kan likväl inte komma åt posten.

Jag har förstås kontaktat banken där man har förståelse, men jag kan inte få någon hjälp. Kan man verkligen förutsätta att alla kan använda mobilt bank-id? 

Som stor motståndare till detta galna konsumtionssamhälle tänker jag inte skaffa ny telefon när det annars inte är något fel på den. Är det verkligen rimligt att man ska tvingas att köpa ny telefon?