Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 05:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/patienten-maste-tydligare-sattas-i-centrum/

DN Åsikt

DN Åsikt. Patienten måste tydligare sättas i centrum

Svensk hälso- och sjukvård är på många sätt världsledande men det finns också stora utmaningar.

Rätta artikel

Detta ger Claes Björklund en bild av genom att berätta om sina besök i vården (DN 160513). Jag kan inte uttala mig om detaljerna, men jag kan konstatera berättelsen inte är unik. På mina resor i landet och besök i vården får jag ofta höra liknande berättelser.

Patienter som visserligen fått hjälp med sina besvär, men många gånger efter för lång väntan eller efter att ha slussats runt i systemet. Mitt och regeringens mål är att vi ska ha en hälso- och sjukvård i världsklass. För att åstadkomma detta behöver vi en kulturförändring i vården. Patienten måste tydligare än idag sättas i centrum för vårdens system.

Regeringen ökar det generella stödet till landstingen med närmare tre miljarder per år. Tillsammans med Sveriges kommuner och landsting förbättrar vi e-hälsan. Information i vården ska kunna delas lättare och  administration minska. En miljard per år avsätts till förbättrad kompetensförsörjning. Att rätt person finns på rätt plats i rätt tid är en förutsättning för ökad tillgänglighet och ett bra bemötande för alla patienter. Vi behöver göra mer men detta är viktiga steg på vägen för att patienter ska få ett bra bemötande och en jämlik vård. Jag kan som minister inte lägga mig i enskilda ärenden men om vi ska förbättra vården måste vi lyssna mer på patienter och medarbetare.

Tack Claes för att du delar med dig av dina erfarenheter.