Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-24 05:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/pendelbatarna-avlastar-biltrafiken-i-stockholm/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Pendelbåtarna avlastar biltrafiken i Stockholm”

Pendelbåten Emelie lägger till vid Nybrokajen i Stockholm.
Pendelbåten Emelie lägger till vid Nybrokajen i Stockholm. Foto: Andrea Brask

Pendelbåtar avlastar biltrafiken i Stockholm. Dessutom sparar resenärerna ofta väldigt mycket tid. Det finns också båtar som är eldrivna och därmed miljövänliga, skriver pendelbåtarnas initiativtagare Henric Gustafson.

Rätta artikel

Jag kan delvis hålla med insändaren med rubriken ”För miljön är det bättre att åka bil än pendelbåt” om att det skulle vara bättre att åka bil än pendelbåt – men bara förutsatt att man kunde ta hundra passagerare per bil eller att bilen även kunde gå på vatten.

Nu är det inte så och båten avlastar gatutrafiken i Stockholm. Den borde därför vara det miljöpartistiska trafikborgarrådet Daniel Helldéns favorit.

Dessutom sparar man väldigt mycket tid med att åka båt, vissa sträckor upp till 4-5 gånger vad det tar att åka bil, speciellt i rusningstid. Dessutom kan man sitta och jobba eller umgås med sina medpassagerare under båtresan. Trivselfaktorn är väldigt hög ombord.

När jag startade diskussionen om pendelbåtar på Stockholms vatten 1999 med projekt Sjöbussen var det med planer på att vi skulle börja köra pendelbåtar på biodiesel. Vi planerade för diesel/elektrisk drift, det modernaste på den tiden, för miljövänlig båttrafik i stadsmiljö.

Efter samverkan med Hammarby Sjöstadsprojektet (Stockholms stad) och fastighetsbolagen kring Nacka Strand, Finnboda, Saltsjöqvarn och Lidingö gjorde vi en trafikplanering som senare övertogs av nuvarande Sjövägen. I höstas passerades en miljon resenärer per år.

Projektet Sjöbussen fick 2004 165 miljoner kronor av Stockholms stad för att projektera, bygga och sätta tre biogasdrivna båtar i trafik. Efter att Trafikkontoret fått ansvar för projektet startade det våren 2005.

Efter valet 2006, när Stockholms stad bytte politisk färg från rött styre till blått tog trafikborgarrådet Mikael Söderlund (M) tillbaka pengarna med motiveringen att dessa ”ska omdisponeras för underhållsarbete i befintligt väg- och trafiknät i syfte att bevara befintliga anläggningar samt trygga framkomlighet och en god stadsmiljö”.

Sedan dess har projektet utvecklats vidare under namnet Sjövägen och ansvaret övertagits av SL. Den mesta trafiken drivs än så länge med konventionella dieseldrivna båtar. Undantaget är båten ”Sjövägen” som sattes i trafik i september 2014 som är  eldriven och det modernaste och mest miljövänliga fartyget på Stockholms vatten.

Den här trafikformen har framtiden för sig och kommer att utvecklas mycket inom Stockholms inre vatten under parollen ”tvärsöver är alltid närmare än runtomkring”.