Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 07:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/personalen-skapade-okad-irritation/

DN Åsikt

DN Åsikt. Personalen skapade ökad irritation

SJ: tänk er in i resenärernas situation och deeskalera istället för att försöka uppfostra oss!

Rätta artikel

När jag läser Larsson Guerpillons berättelse om hennes tågresa från Malmö mot Stockholm får jag intrycket att jag befann mig på samma tåg. Jag hade startat min resa från Berlin den 16 maj kl 06.58, bytt tåg i Köpenhamn och skulle byta ytterligare en gång för att komma hem till Uppsala.

Förmodligen var jag för trött för att reagera med någon större skräck eller ilska när tåget blev stående strax söder om Södertälje på spåret i terrängen. Van vid komplikationer i samband med tågresor tänkte jag omedelbart: här står vi nog hela natten, men tack och lov kom jag hem kl fyra och stupade i säng. Jag undrar dock vad de stackars tågresenärerna på nattåget mot Luleå tänkte. De fick invänta oss som skulle längre norrut än Stockholm och deras tåg var då redan många timmar försenat.

Jag har redan avgett några kommentarer om denna resa i samband med min ansökan om ersättning som för övrigt sattes in på mitt konto dagen efter. Tack för det, SJ: s kundtjänst! Men lokförarens kommentar till inlägget ger mig nu förnyad anledning att uttrycka vad som störde mig mest.

Det var tonfallet som ombordpersonalen hade när de kom med sin (av förståeliga skäl) bristfälliga information och när de försökte svara på resenärernas frågor i den förstaklassvagn som jag åkte i. Det fanns mycket ”jag tar mig för pannan” i det, en slags preventivt defensiv aggressivitet som jag upplevde som ett sätt att få oss att inte ställa några frågor alls.

Istället för deeskalering skapades ökad irritation. Deras agerande var inte professionellt och om det var det skulle jag vilja föreslå fortbildning i bättre bemötande som inkluderar större förståelse för resenärernas situation. Med lite fantasi kan kanske även en tågvärd (se i SJ:s annons ”Jobba på sj" : som tågvärd ser du till att våra resenärer känner sig sedda och väl omhändertagna ) föreställa sig att en resenär har andra mål i livet än att främst vara en tyst och lydig resenär.

Nåja, i det avslutande högtalarmeddelandet på Stockholms central ungefär klockan 03.00 önskades vi i alla fall ”en fortsatt trevlig kväll”.