Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-06 08:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/plattformsbarriarer-raddar-liv/

DN Åsikt

DN Åsikt. Plattformsbarriärer räddar liv!

Det är årligen ett tiotal människor som omkommer och ett tiotal som skadas varje år till följd av att de hamnar framför ett tunnelbanetåg i Stockholm. Detta får tragiska följder för anhöriga till de drabbade och innebär enorma samhällskostnader. En lösning på problemet som samtidigt får andra positiva bieffekter är att sätta upp plattformsbarriärer. Dessa finns på flera håll i världen och hindrar effektivt människor från att avsiktligt eller oavsiktligt hamna framför ett tunnelbanetåg.

Det är fler människor som årligen omkommer till följd av påkörning i Stockholms tunnelbana (ca 10 st) än vad det är som omkom under 2014 i Skåne (7 st) och Västra Götalands län (7st). Man skall också lägga till det tiotal personer som årligen skadas till följd av påkörningar och ett stort antal människor som bevittnar dessa händelser och drabbas psykiskt.

Det är lätt att debatten blir till en sifferexercis kring samhällskostnader och jämförelser med järnvägskorsningar (Rickard Wall 8:e mars). Som stockholmare häpnar jag över det faktum att Stockholms politiker gladeligen la ned uppskattningsvis en kvarts miljard på prestigebygget Park 1 på Kungsholmen som skulle inrymma samverkanscentral för blåljusmyndigheterna, men samtidigt tvekar inför behovet av plattformsbarriärer som de facto räddar liv - den minnesgode vet att spaden inte ens sattes i backen för prestigebygget på Kungsholmen.

Årligen läggs det ned enorma summor på att utreda och beakta skydd mot olyckor i samhället - och det är otroligt viktigt att det görs. De allra flesta av dessa analyser och åtgärder berör händelser som med största sannolikhet aldrig eller mycket sällan kommer att inträffa och med förhållandevis små konsekvenser som följd i alla fall om man jämför med antalet omkomna och skadade i tunnelbanan. Här har vi en konkret åtgärd som vi vet kommer rädda ett tiotal människoliv årligen och lika många skadade. Trots detta så tvekar våra politiker till att fatta beslut om plattformsbarriärer i den befintliga tunnelbanan. Man svävar till och med på målet om beslut om dessa när det gäller utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Detta är helt obegripligt. Min uppmaning till våra politiker är att de snarast sätter ned foten och fattar det enda rimliga beslutet som man kan göra i denna fråga dvs att snarast sätta upp plattformsbarriärer, för det räddar dagligen liv i övriga världen och kommer också att göra det i Stockholm.